Min mest fantastiske plante

Planter er noe jeg har hatt mye av hele livet. Det er en vedvarende besettelse jeg håper aldri går over (sannsynligheten er minimal…).

Mange har dødd, mange har formert seg til nye planter – enten som stiklinger eller jeg har tatt avleggere. Oftest er det ikke mest variasjon, men heller flere av samme. Det er helt greit for min del. Så lenge jeg har grønne planter (og noen med blomster innimellom) er det det viktigste for min helse.

For tiden er ikke utvalget mest variert, men jeg har mange ildtopper, grønnrennere og striperennere. Tykkblad/pengeurt har jeg også. Et par klementinplanter (sådd fra frø fra butikkklementin). Svigermors tunge. En fredslilje jeg lurer på om jeg må potte om, men har også hørt at de kan bli veldig fornærmet. En calla, en orkide og en spragle av noe slag. Jeg er glad i dem alle sammen.

Den mest fantastiske planten jeg har er likevel en jeg også har flere av: aloe vera. Hvilken type aloe vera det er aner jeg ikke, men for min del spiller det heller ingen rolle. De jeg har er kanskje ikke alltid de peneste å se på, men det er heller ikke derfor de er fantastiske.

I går fikk jeg endelig plantet ferdig plantene jeg hadde kjøpt mens jeg unngikk å bli angrepet av nabomåken (fru måke sitter på nabotaket og passer aggressivt på sine tre små som tusler rundt). Jeg antar det var da det skjedde. Dere skal slippe å få se bilde av det, men den ene leggen min klør noe helt infernalskt fordi jeg ble enten bitt eller stukket av noe flere steder. Siden jeg var litt tørr på beina tenkte jeg først at jeg bare kan smøre med litt hudkrem så blir det bedre – vel, det hjalp ikke.

Så da gjorde jeg som jeg ofte gjør. Jeg brøyt av en liten del av et blad på aloe vera planten og smurte saften på stedene jeg var blitt bitt/stukket. Umiddelbar lindring og klø-følelsen forsvant og har ikke kommet tilbake. Derfor regner jeg aloe vera som den mest fantastiske planten jeg har selv om den ikke er like dekorativ som en del av de andre.

Det er ikke utseendet det kommer ann på alltid, noen ganger må en bare finne det som passer best til sitt bruk 🪴

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg