Rydd i økonomien: Hva prioriterer du?

Regninger, buffer, forsikringer og budsjett – det er mye som er lurt i privatøkonomiens verden.

Noen ting burde bli automatisk prioritert: mat, bolig, regninger og forsikringer.

Andre ting går mer på automatikken: bensin om du har bil og reparasjon av bil og/eller sykkel om du har det.

Hva så med alt det andre en ofte bruker penger på?

Bruker du bare penger du har eller prioriterer du bevisst hva du bruker penger på?

Lever du kun i øyeblikket, planlegger du for fremtiden eller er du så opphengt i fremtiden at du glemmer å leve her og nå?

I løpet av livet har jeg vært hver enkelt av de tre. Når jeg var liten levde jeg kun i øyeblikket og ofret ikke fremtiden en tanke. De siste årene har jeg beveget meg mer og mer mot fremtiden og glemt litt at livet er nå. Heldigvis har jeg testet ut og lært ting og er nå endelig en miks av de to første. Jeg tror nemlig ikke det er sunt å være for mye enten i den ene eller andre varianten, så jeg er veldig fornøyd med å ha kommet dit jeg er.

Prioriteringer i økonomien sier noe om hvordan du lever livet ditt. For å vite hvordan du skal prioritere økonomien, burde du ha en ide om livet ditt. Hvordan ønsker du å leve nå? Hvor vil du i livet fremover? Hva forventer du av livet ditt?

Alle valgene du tar har konsekvenser, men det er så fort gjort å glemme i hverdagen. Skal du kjøpe to nye gensere selv om du allerede har for mange i skapet ditt eller vil du en tur på restaurant eller kanske gi til veldedighet eller betale ekstra på et lån du har?

Noen ganger kan det være lurt å minne seg selv på alternativkostnaden. Å velge en ting betyr også å velge bort noe annet. Når du sier ja til noe, sier du også nei til noe annet. Du må finne ut av hva du sier nei til når du sier ja til noe annet.

Har du tenkt over hvilke prioriteringer du har i livet ditt akkurat nå?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg