Rydd i økonomien: Er budsjett nødvendig?

For de aller fleste av oss kan det være lurt å ta en gjennomgang av privatøkonomien en gang i blant. Finne ut av hva en egentlig bruker penger på. Få en oversikt som en kan jobbe ut ifra.

Budsjett er et ord som kan fremkalle mange følelser, men det er viktig å huske på at det finnes flere ulike varianter å sette opp et budsjett. Poenget er å finne budsjettmetoden som passer til deg og ditt liv.

Et spørsmål mange stiller seg er om de egentlig trenger et budsjett. JA er mitt korte og enkel svar.

Hvorfor tenker jeg at det er viktig å ha et budsjett? Fordi det kan hjelpe deg til å oppnå det du ønsker i livet. Det kan gjøre at du får mindre bekymringer. Det kan gi deg en retning.

For min egen del tok det lang tid før jeg skjønte poenget med å ha et budsjett, mye av det var fordi jeg brukte det feil. Jeg satte noen tall for hva jeg trodde jeg kom til å bruke på ulike ting neste måned og jeg brukte samme tallene hele året gjennom.

Et budsjett er et dynamisk verktøy. Et budsjett endrer seg gjennom året. Et budsjett må oppdateres. Et budsjett kan være veldig enkelt eller det kan være mer komplisert satt opp – alt etter hva du ønsker og har behov for.

Gjør litt undersøkelser og test ut hva som kan passe for deg.

En enkel variant av et budsjett: inntekter – utgifter = sum. Summen burde virkelig ikke være i minus…

Poenget med budsjettet er i første omgang en oversikt og så kan du videreutvikle det dit du føler passer for deg så du når de målene du ønsker.

Pleier du å sette opp et budsjett hver måned? og ikke minst: pleier du å sjekke innimellom hva du har brukt penger på og hvordan det er i forhold til hva du skrev i budsjettet ditt?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg