Ny utfordring: det er mye vann i åkeren min..?

Etter en natt og en dag med mye (og da mener jeg mye) regn, har jeg oppdaget en ny utfordring: det blir stående vann i åkeren min. Nå som åkeren min er slått var det litt i overkant tydelig 🤣

Noe som er spennende med et nytt sted, er at selv om en hadde en ide om hvordan ting var – er det mye som kan overraske. Noen ganger kan det være positivt, noen ganger er det nøytralt og andre ganger kan det være negativt.

Dagens overraskelse er vel av den noe mer negative varianten. Det burde ikke stå så vann i åkeren…selv ikke etter mye regn. Grunnen er enkel. Planter trenger at det er oksygen i jorda og når den er vannmettet er det ikke plass til oksygen. Planterøtter puster; om de ikke får puste, så drukner de.

Utfordringen jeg nå må finne en løsning på blir dermed drenering av åkeren. Uten drenering vil det være vanskelig å gro så mye grønnsaker og blomster som jeg ønsker (jeg vil jo bruke hele åkeren…). Hvordan jeg drenerer en åker aner jeg ikke, så her blir det nok en gang et kunnskapsløft når jeg kommer så langt.

Etter litt leting er jeg fremdeles forvirret og usikker på hvordan jeg skal få til dette (tips mottas med stor takk!). Graving av grøfter, legge ned rør og så fylle igjen vil kreve store maskiner ser det ut til. Det høres dyrt ut – og jeg brukte alle pengene mine på å kjøpe eiendommen…

På den lyse siden – jeg hadde tenkt til å legge såbed opp med ganger mellom dem for at vannet skulle renne av såbedene – det blir nok enda viktigere enn jeg så for meg 🤣

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg