Ny måned, nytt budsjett (jippi det er vår!)

Onsdag 1. mars – det er vår! I alle fall ifølge kalenderen siden mars er den første vårmåneden av tre (og måneden jeg har bursdag i, så det må jo være en bra måned?). Jeg liker våren – sol, snøsmelting (om det er snø), de første vekstene stikker forsiktig hodet opp av jorda for å hilse våren og nytt liv velkommen til verden. Gikk tur ute i dag – måtte ta av meg vantene fordi det ble så varmt mens jeg gikk (men beholdt pannebåndet på så jeg ikke skulle bli mer sår i halsen av at ørene ble kalde – tydelig tegn på at ting henger sammen…).

Er det noe jeg ikke har vært noe flink til å følge ordentlig opp i det siste så er det budsjettet mitt. Misforstå meg rett – jeg trenger ikke ha oppdatering hver dag (eller hver uke for den saks skyld) fordi jeg rett og slett ikke bruker mest penger. Hvorfor bruker jeg ikke mest penger? Vel, huset mitt er fullt av ting og jeg trenger egentlig ikke mer (selv om jeg har skikkelig lyst til å kjøpe mer garn i større kvanta så jeg kan strikke større ting som genser og sånt) – at jeg heller ikke er så glad i shopping (bortsett fra garn, puslespill, litt notatbøker og bøker) gjør det enklere for meg. For de som elsker å shoppe er det nok mye vanskeligere og krever mye selvdisiplin – så til de som liker shopping, men klarer å la være noen ganger – de har jeg respekt for (i alle fall på det området).

Ny måned, nytt budsjett er for meg en måte å nullstille meg på. Matbudsjettet mitt er vel det jeg har best kontroll på – jeg skriver på handlelisten (ja jeg har en fysisk en) summen jeg kan bruke i løpet av måneden. Hver gang etter jeg har vært på butikken er det et lite mattestykke: utgangspunktet minus hva jeg brukte – resultatet er hva jeg har igjen til resten av måneden. Nå har jeg ikke sjekket hva SIFO-budsjettet sier, men jeg liker å holde meg til ca kr 2.500 i måneden – noen ganger går jeg litt over, andre ganger er jeg litt under. Jeg er ikke fancy i matveien i det hele tatt, så jeg spiser godt med den summen.

For februar ble det igjen kr 134,- på matbudsjettet. Noen ganger har jeg tenkt om jeg skal legge de “ekstra” pengene jeg ikke bruker på en annen post i budsjettet, men en liten stund nå så er ikke det noe alternativ – jeg samler så godt jeg kan på pengene mine. Nå som jeg er uten jobb og ønsker meg småbruk er det bare å samle så mange penger jeg kan… Skulle ønske jeg kunne gro penger som jeg gror planter (kanskje spesielt grønnrennere og aloe vera – de popper opp som troll av eske og formerer seg så det suser etter…).

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg