Når økonomien ikke går som tenkt

Dagens blogginnlegg tenkte jeg å være om studielån, renter og nedbetaling. For å skrive det var planen å sjekke hvordan ståa var etter at månedens innbetaling hadde funnet sted. Studielånet mitt skal i teorien trekkes den 15. hver måned. Siden 15. var lørdag skjer det jo ingenting før vanlig arbeidsdag (noe som for meg er fullstendig ulogisk – hvordan skjer det ikke den 15. hver måned – om det er lørdag, søndag eller vanlig ukedag burde ikke ha noe å si siden det er digitalt??)

Uansett, siden det er 17. i dag tenkte jeg det skulle gå greit. Pengene er trukket fra kontoen min i banken, så hvorfor det ikke er registrert inn hos lånekassen aner jeg ikke (om noen kan forklare det ville jeg blitt takknemlig!).

Så noen ganger går ikke økonomien helt som tenkt. På den annen side, jeg har ikke betalt noe ekstra på studielånet de siste gangen, så sånn sett vil det jo bare være å sjekke nedbetalingsplanen…

Rentene går oppover – så terminbeløpet bli høyere. Nå har jeg vært heldig/god til å planlegge så jeg har innimellom betalt litt ekstra på studielånet slik at terminbeløpet mitt er ganske lavt. Det lever jeg godt med nå som rentene går oppover for da er ikke økningen så høy og avskrekkende (boliglånet er det værre med). Riktignok er det mange som ser ut til å mene at studielånet er det siste lånet en skal betale ekstra på fordi det har så gode betingelser – noe jeg for så vidt er enig i  – men så var det den psykologiske effekten av å bli kvitt lån…og jeg vil helst ha så lite lån som mulig fordi da føler jeg at pengene mine er mer mine… Kanskje det kommer en oppdatering på studielånet mitt senere i uka når det faktisk blir registrert hos lånekassen?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg