Mon tro om dette blir bra?

Her om dagen nevnte jeg at jeg hadde en spragle (coleus) som begynte å bli ganske strantete (er det egentlig et ord å skrive eller er det bare et ord en sier?). Flere sa at det var naturlig når vinteren var her, men å klippe den ned og lage stiklinger så de ble fine til våren var sånn det ofte ble gjort. Absolutt godt poeng. Skjønt, jeg har noen ganger hatt litt utfordringer med å lage stiklinger – på noen planter. Så jeg tenkte jeg skulle prøve ut to ulike varianter – hvilken vil fungere best for meg?

Så jeg klipte ganske godt av selve planten. I potten til venstre har jeg dyttet stiklingene ned i jord som jeg hadde fuktet godt på forhånd. I den lille vasen til venstre har jeg bare fyllt opp med vann og en haug av stiklinger. Jeg håper på suksess på begge variantene. At alle roter seg og overlever. Forrige gang jeg fikk noen stiklinger av mine foreldre fikk jeg en annen variant av spragle som allerede hadde stått i vann og rotet seg, men når jeg satte de i jord døde de. Jeg er ikke sikker på hvorfor, men det kan være at jeg ikke klarte å holde jorden fuktig nok siden de var vant til kun vann. Uansett, nå har jeg mange stiklinger å teste det ut med.

Eneste minuset med å gjøre dette er faktisk om alle overlever…Da får jeg for mange planter igjen – ikke det at det egentlig er mulig å ha for mange planter, men det har noe med plassen å gjøre – jeg må jo ha plass til alt sammen.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg