Mai – sparerate og nettoverdi

Mai har vært måneden med ekstra fridager og mer pengebruk.

17.mai er en dag de fleste bruker litt ekstra fordi vi feirer nasjonaldagen vår og jeg er ikke noe unntak. Litt ekstra godteri ble det den dagen, men jeg var likevel fornuftig nok til å ikke bruke mer enn jeg hadde råd til.

I løpet av måneden har jeg også hatt en avspaseringsdag og innsett at planter og blomster og andre ting til hagen faktisk koster litt. Som vanlig hadde jeg planlagt litt og satt av noe penger til dette, så det hadde ikke store innvirkningen på budsjettet mitt.

Det mest interessante med månedlige oppdateringer er etter min mening å se endringene fra en måned til neste.

Når det gjelder spareraten min gjorde jeg en liten endring i mai: jeg stoppet fondsparingen for å fokusere mer på nedbetaling av boliglånet. Om det er en god ide vet jeg ikke, men det er sånn jeg ønsker å gjøre det akkurat nå. Nok en fordel med personlig økonomi: en kan bestemme selv hva som passer best for en selv. Ulempen med å stoppe fondsparingen er at direkte sparerate går ned; i mai ble den da på usle 5,91%. Totalen av sparingen derimot går opp: hele 60,88%! Hvordan jeg fikk til det skjønner jeg ikke helt, men jeg er veldig fornøyd med resultatet.

Nettoverdien min kom jo under -400.000 forrige måned (her), men siden jeg måtte betale en stor verkstedregning til bilen og restskatt var jeg veldig usikker på hvor den kom til å havne denne måneden. Nettoverdien min er nå på kr -395.697,46. Så det er litt opp fra forrige måned, men det er fremdeles under firetallet!!

Å se det i en grafe som over her ble jeg nesten litt satt ut av. Dette er forskjellen på 8 måneder og jeg syns den er ganske signifikant. Noen ganger er det fint å se ikke bare tallene, men også grafer fordi det blir lettere å se det for seg. All jobbingen jeg har gjort med økonomien min har en betydning.

Er du fornøyd med hvordan du håndterte økonomien din i mai måned?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg