April – sparerate og nettoverdi

Første mai og fridag for meg i dag. Sola stråler og varmen siger sakte inn over meg når jeg sitter ved kjøkkenbordet og skriver dette.

Sjekket tallene mine i går og ble fornøyd med resultatet nok en gang.

Selv om jeg er fornøyd med sluttresultatet var det et par kjipe ting med økonomien i april, men de vil ikke merkes på nettoresultatet før i mai.

Bilen måtte på verkstedet og det ble en del dyrere enn forventet. Sluttresultatet ble på over kr 12.000,- På en måte sure penger, men en må regne med store utgifter noen ganger når en har bil og sikkerheten er viktigst.

Den andre litt irriterende tingen var skattemeldingen (jeg håper du husket å sjekke og sende inn før fristen i går?). Jeg fikk restskatt og må betale en god del tusen. Heldigvis for meg har jeg en sparekonto jeg kan ta det fra. Grunnen til smellen er at jeg har betalt ekstra på boliglånet som gjør at jeg blant annet får mindre rentefradrag, så det kan være greit å huske på.

I forhold til spareraten min har jeg et ambisiøs forhold; jeg ønsker å holde den over 50% og det gikk på hengende håret i april: 50,18%. Den sparingen gjelder hele totalen, og det som er ren sparing var i april 9,33%.

Mitt røde tall (også kjent som nettoverdien min) kom under en (for meg) magisk grense når april ble avsluttet i går: -391.622,- Folkens! jeg er under -400! Jeg regnet med at det ville skje, men jeg trodde ikke helt før jeg så det. Får bare håpe det ikke går oppover igjen i mai på grunn av bil og skatt…

Hvordan gikk april økonomisk for deg?

2 kommentarer
    1. Når du betaler mer på boliglånet, betaler du jo mer gjeldsrenter, og gjeldsrenter kan trekkes fra på skatten, altså mindre skatt …. skjønte ikke at du skrev motsatt ?!

      1. Jeg har ikke endret nedbetaling på boliglånet mitt så hver gang jeg betaler ekstra går dette på selve lånebeløpet. Noe som gjør at jeg totalt sett betaler mindre renter enn det som er stipulert fordi lånebeløpet blir mindre og dermed blir det mindre renter å betale. Mindre renter betalt = mindre gjeldsrenter til fratrekk på skatten.
        Det måtte gå noen runder i hodet mitt før jeg klarte å få det til å gi mening… 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg