Lyst til å kjøpe hus?

Lenge hadde jeg en drøm om å kjøpe hus med hage. Innså at om jeg skulle kjøpe noe alene, ble det mest sannsynlig noe mindre.

Noe mindre enn jeg ønsket meg ble det, men jeg har rekkehus og jeg kjøpte det (nesten) alene.

Jeg var så bestemt at jeg en periode hadde tre jobber og jobbet godt over 100%. Joda, det var litt slitsomt og det ble litt lite sosialt liv, men jeg sparte penger og nådde målet mitt.

Selv om noen tvilte, så fikk jeg bevist både for andre og meg selv at det var fullt mulig å kjøpe bolig alene.

Jeg jobbet hardt, jeg sparte penger og jeg hadde et regnskap som visste banken hvor mye jeg hadde brukt på ulike poster når jeg snakket med dem om størrelsen på lånet jeg kunne få. Den oversikten var gull verdt fordi den gjorde så jeg fikk lånet jeg ønsket. Hadde jeg ikke hatt den oversikten, hadde jeg ikke fått et så høyt lån som jeg gjorde.

Det er nå fem, snart seks år siden, og jeg har lært mye siden den gang. Her er noen av tingene jeg skulle ønske jeg hadde visst før jeg kjøpte:

  • vite hvilket område jeg vil bo i.
  • vite hvor mye jeg er villig til å betale, ikke bare tenke over hvor stort lån jeg kan få.
  • kunne litt mer om boligkjøp og hva som kan være lurt å tenke på. For eksempel elsker jeg planter og er vant til brede vinduskarmer; mens i stuen på huset jeg kjøpte bare har smale vinduskarmer. Noe som for mange kanskje ikke ville spilt noen rolle, men det har betydning for meg.
  • at garasjen enten var nærmere huset, eller at jeg hadde et bedre sted å vaske bilen. Dessuten, hvordan er det med gjesteparkering?
  • hvor er nærmeste turområde? (her var jeg heldig, lysløypa ligger i gåavstand fra der jeg bor).
  • hva har jeg egentlig behov for av rom og lignende i huset mitt?
  • hvordan ønsker jeg at uteområdet/hagen skal være?

Noe av dette er ting jeg kan gjøre noe med, mens andre ting er fast. Heldigvis hadde jeg, etter min mening, en genial tanke når jeg flyttet inn – jeg startet å skrive opp ting jeg enten var veldig fornøyd med (toalett i begge etasjene), ting jeg ønsket å forbedre (isolere og gulve loftet) og ting jeg innså jeg ikke var fornøyd med (ikke vindu på badet). Denne listen kommer til å gjøre det (forhåpentligvis) enklere for meg neste gang jeg kjøper meg bolig.

Hvilke ting skulle du ønske at du hadde tenkt over når du kjøpte hus?

Eller, om du ikke har kjøpt bolig – er det noe du har tenkt er viktig for deg om du skal kjøpe?

2 kommentarer
    1. Jeg har kjøpt bolig tre ganger. Rekkehus, liten enebolig “drømmehuset”.
      Man gjør seg noen erfaringer. Da vi kjøpte drømmehuset, leverte vi “krav spekk” til eiendomsmegleren. Så ringte han oss når han fikk et hus for salg som kunne passe oss.
      Vår krav sekk var: Dobbel garasje,(Vi har to biler).
      4 soverom (Vi hadde tre hjemmeboende barn på den tiden)
      2 stuer, slik at resten av familien hadde et sted å være, selv om en av oss eller begge hadde gjester.
      Gjestetoalett, eventuelt to bad. Slik at resten av familien kan gå på do selv om en dusjer, og gjester ikke trenger inn på badet.
      Bad og vaskerom hver for seg. Så overnattingsgjester som trenger en dusj slipper å vase i hauger av overfyllte skittentøyskurver.

      Jeg tror at det at vi hadde levert kravlista til eiendomsmegleren gjorde at vi fant det vi kaller drømmehuset.

      1. Wow! Skjønner at drømmehuset er betegnelsen da 🙂
        Det med to bad eller ekstra gjestetoalett er gull verdt, så skjønner godt at det var et ønsket punkt på lsiten deres.
        Visste ikke at det var mulig å lever “krav spekk” til eiendomsmegler, så absolutt noe jeg tar med meg videre til neste gang jeg skal kjøpe! Så utrolig praktisk.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg