Litt spist = måtte mose smålarver

De første frøene jeg sådde her i mitt nye hjem, var blomkarse. Etter noen kjølige netter, ble det heldigvis noe varmere og de spirte. Fire stykker av de spirte, de tre som var nærmere huset fikk nok litt for lite vann… jorden i blomsterbedet er ganske så tørr nemlig.

Superfornøyd med at fire stykker i alle fall har spirt og ser ut til å jobbe for å bli større. Ulempen er et det var noen smålarver som syns de var gode og begynte å spise hull på bladene. Siden jeg har et håp om at de (plantene altså) skal bli større og kanskje til og med rekke å blomstre (det ville vært fantastisk!), var ikke smålarvene noen god ide. Jeg vet ikke om noen annen måte å bli kvitt smålarvene på enn å mose de – for prøver jeg å plukke de vekk, kommer de bare tilbake. Er de most, så er de most.

Det høres veldig brutalt ut, men naturen kan være brutal – og vi mennesker er også en del av den brutale naturen. Hadde de holdt seg til kun en av plantene kunne jeg vurdert å la de være, men når de satt på alle fire plantene og knasket i vei – da ble prosessen kort og brutal. Eneste jeg må passe på nå er å sjekke de innimellom i tilfelle det er flere smålarver som prøver seg…

2 kommentarer
    1. Blomkarse er ikke se letteste blomstene å få til. Vi har sådd frø i år, og de har blomstret fint i gult, oransje og rødt, men de angripes lett av larver og lus.
      Men lykke til! 🤗

      1. Jeg har stort sett ikke hatt problemer med blomkarse før, men så har jeg ikke bodd her jeg bor nå før heller. Enn så lenge er jeg fornøyd bare de har spirt og vokser 🌱

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg