Jeg er ingen økonomisk rådgiver, men…

Med noen studiepoeng i bedriftsøkonomi har jeg faktisk noe økonomistudier. Skulle gjerne hatt litt mer, for økonomi spiller inn på alle områder av livene våres enten vi innser det eller ikke.

Akkurat hva som skal til for å bli økonomisk rådgiver vet jeg heller ikke, men jeg antar det er økonomistudier av noe slag.

Det jeg vet er ting jeg har erfart selv. Ting jeg har lest om og hørt om kan det noen ganger føles som om en har kunnskap om, men det er i så fall bare i teorien. I dagliglivet er det praksisen som oftes teller (selv om det kan være lurt å ha teorikunnskaper i bunnen).

Et hovedpoeng med personlig økonomi – for at den skal gå bra – er utrolig enkelt: det som går ut må være mindre enn det som kommer inn (med andre ord: utgiftene må være mindre enn inntektene). Så enkelt og så vanskelig er det. For de som tjener greit burde det være ganske enkelt. For de som har en lavlønnsjobb eller går på ulike stønader eller andre “NAV-penger” kan det være så vanskelig.

Selv er jeg for tiden i en miks av enkelt og vanskelig. Jeg er arbeidsledig og får dermed dagpenger – det er ikke nok til mine vanlige utgifter – jeg går i minus hver måned. Det ville gjort det veldig vanskelig for meg om jeg ikke hadde hatt det “enkelt” før. Jeg hadde nemlig tid til å spare opp litt ekstra mens jeg fremdeles hadde jobb og dermed kan jeg bruke av oppsparte midler ved siden av dagpengene jeg får fra NAV.

Som eneboer har jeg ingen å dele utgiftene med, så strømregning, boliglån, studielån, mat, bensin, forsikringer og alt det andre må jeg betale selv. Ikke har jeg abonnementer heller jeg kan kutte ut. Det er rett og slett lite jeg kan kutte…

For en del kan det være penger å spare på å kutte abonnementer og andre ting en ikke må ha. Selv har jeg nettopp vært i en prosess med å bytte forsikringsselskap for å spare penger der jeg kan – det var egentlig nemlig det eneste stedet jeg kunne se hvor jeg kunne spare noe (selv om det ikke var mye å spare så monner alt).

Til uken for eksempel er det 17.mai. En dag mange bruker en del penger. Det blir pølser, brus, is, tivoli, middag ute, alkohol og sikkert andre ting. Kanskje du er en av de som også har kjøpt nytt antrekk til dagen?

Jeg tar nok bare en kjole jeg har hengende i skapet – miljøvennlig er det også å bruke ting en allerede har 🙂

Økonomisk rådgiver blir jeg nok aldri, men jeg gjør så godt jeg kan med å holde styr på min egen privatøkonomi – og det håper jeg du også gjør.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg