Hvordan tjene mer penger

Reklame | Body Green

Stadig vekk ser jeg at det blir nevnt at man burde spare og investere. At selv de med lite ekstra å rutte med burde klare å spare noe.

Jeg er for så vidt enig; jeg tror det er viktig å ha en buffer – en sparekonto eller lignende hvor du har en sum du aldri bruker med mindre det er fullstendig krise. En bufferkonto kan dermed også gjerne kalles for krisekonto etter min mening.

Alt det er vel og bra, men jeg har lenge følt at den samtalen mangler noe. At fokuset er veldig ensidig: bare spare og bruke mindre og stramme inn. Hva med den andre siden av regnestykket? Privatøkonomi er på mange måter ganske enkelt: inntekter – utgifter = frie penger til å bruke på akkurat det du ønsker (ikke nødvendigvis bare kun det nødvendigste). Så mesteparten av fokuset er på utgiftsposten, men hva med inntektsposten?

Ville det ikke vært smartest å fokusere litt på begge sider? Kutt utgifter, men også fokuser på hvordan tjene mer penger.

For de mange av oss består inntekten i at vi har en fast jobb å gå til som gir oss lønn hver måned. Sånn er det for mange i Norge, men jeg prøver noen ganger å løfte blikket litt. Se litt mer rundt om i Norge enn bare min egen lille boble, og i tillegg se på verden rundt. For mange har flere jobber – ofte for å få nok lønn til at det går rundt, men andre har en liten sidejobb de gjør hvor de også tjener ekstra lommepenger for å kalle det noe.

Så, jeg skulle ønske at jeg visste om noen i Norge som har sin vanlige jobb, men som også tjener penger på andre måter. Ikke direkte bytte tid mot penger som jeg for eksempel gjør i jobben min, men kanskje noe mer variabelt, men likevel en viss stabilitet over det som kommer inn hver måned.

Hvilke andre muligheter er det for å tjene penger? Har du noen tips, eller gjør du noe for å tjene ekstra penger ved siden av din vanlige jobb?

Takk for at du leser.

Kan glatt innrømme at noe av grunnen til at jeg lurer på dette er fordi jeg har som mål å kjøpe meg et småbruk – noe som definitivt ville vært enklere om jeg hadde mer “frie penger”. Derfor legger jeg ved noen reklamelinker som jeg kan tjene noen kroner på til småbruksdrømmen om du klikker på dem.

Pannebånd med borrelås//Fotspray//Ribbon Twist//Biologisk nedbrytbar hårbørste//Hårsmykker – velg design

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg