Hvordan lage nye vaner

Å lage nye vaner er veldig enkelt: bare gjør det!

For de av oss som ikke akkurat er helt der har jeg noen tips jeg har testet ut selv i lenger tid.

  • Finn ut hvilke nye vaner du ønsker deg og finn ut av hvorfor du ønsker at akkurat disse tingene skal bli nye vaner for deg. Hvor tungtveiende grunner du trenger har ofte å gjøre med hvilke vaner du ønsker deg og hvor sterkt du ønsker deg disse vanene.
  • Begynn i det små. Denne har jeg brent meg på mange ganger, men begynner endelig å få det litt til. Hvis du tenker at du skal begynne med alt på en gang er sjansen stor for at du blir overveldet og slutter etter en uke eller to. Har du større mål, del de opp så smått det går i starten og så kan du heller bygge videre på suksessen når du kommer dit.
  • Ikke la dårlige dager ødelegge fremgang. Livet går opp og ned som en berg og dalbane og det må vi alle ta hensyn til. Alle har en dårlig dag innimellom, noen ganger flere på rad (de som påstår at de ikke har det har jeg en følelse av at juger – enten til andre eller også til seg selv). Det viktigste er å starte hver dag som en helt ny dag med friskt mot og blanke ark.
  • Fordi vi vet at det kommer dårlige dager; planlegg for dem. Med det mener jeg ikke at du skal planlegge å ha dårlige dager, men å planlegge hvordan du griper an situasjonen når de dårlige dagene faktisk dukker opp. Prøv å tenke ut motreaksjoner på forhånd som kan gjøre det vanskeligere for de dårlige dagene å ta over.
  • Jeg har dessuten hørt at det finnes app-er som kan hjelpe deg med å bygge vaner, men siden jeg ikke har testet sånt aner jeg ikke om det. Har du tips til noen du føler fungerer, skriv det gjerne i kommentarfeltet.
  • Om du har tenkt å lage en stor endring i livet ditt kan det være at det kan være lurt å alliere seg med noen; venner, familie, bekjente eller lignende alt etter hva du ønsker å oppnå. Grunnen til dette er at mange syns det blir lettere å gjennomføre ting om det er noen andre som hjelper med å holde deg ansvarlig ovenfor deg selv.

For min egen del hjelper det lite å alliere meg med noen; da blir jeg heller bare enda mer motvillig. Endelig har jeg lært det og kan dermed unngå den biten for å motarbeide meg selv.

En siste ting jeg gjør er at jeg begynner på ting før jeg rekker å tenke over det. Om jeg gjør noe idet tanken slår meg er sannsynligheten for gjennomføring større. En teori jeg hørte var å telle baklengs fra 5 (5-4-3-2-1) for så å starte, men det fungerte ikke for meg fordi det ble for lang tid… Noen ganger er jeg visst litt sånn “nå eller aldri” person; noe som er helt greit så lenge jeg klarer å jobbe rundt det.

Det er i alle fall en greie jeg har forstått: bli ordentlig kjent med deg selv så du vet hvordan du reagerer på ting og at du dermed kan agere utfra det.

Neste vane jeg skal jobbe med er å lage niste til jobben kvelden før så jeg slipper å gjøre det om morgenen når jeg ikke helt har våknet enda. Jeg ønsker nemlig å gjøre morgenene mer behagelige for meg selv og første biten var å legge frem klær kvelden i forveien. Det var noe jeg bare startet med en kveld og nå er det blitt en vane.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg