Hvordan bli kvitt planter når du helst vil beholde alle sammen

Når en for en liten stund bor et sted en ikke skal fortsette å bo, og andre bor der fra før av, sier det seg selv at det blir fullt av ting. Sånn er det i alle fall for mine foreldre og meg – jeg har midlertidig bosted hos dem, men har jo med meg alle tingene mine – inkludert planter.

Foreldrene mine hadde allerede huset fullt av planter når jeg kom flyttende, så å si at det er for mange planter tror jeg faktisk vi alle er litt enige i. Utrolig nok! (ikke at vi aldri er enige, men når det gjelder planter…vel…)

Utfordringen med så mange planter er plassen – hadde det vært nok vinduskarmer og andre steder ville det ikke vært noe problem, men når det ikke finnes mer plass å sette plantene og det fremdeles er flere planter…

Jeg vil helst beholde alle plantene, men jeg har lenge sett at plassproblemer er utfordrende. Plantene skal dessuten være døde før de kastes – er det liv, er det håp – og skal derfor ikke kastes etter min mening.

Det er kun en annen ting enn døden som gjør at jeg kaster planter – skadedyr i ulike former (bananfluer regnes ikke med, de kommer og går uansett).

I dag var det skjoldlusen som hadde gjort sitt inntog uten at vi hadde observert starten. Vi trodde det var bare en plante. Etter nøye studering av mange av plantene, ble totalen (så langt?) hele fire planter. Kunne vi prøvd å fjerne skjoldlusen, badet plantene i grønnsåpevann (jeg tror i alle fall det er det som er “trikset”) og holdt dem i karantene for å se om behandlingen fungerte? Godt mulig, men av de fire plantene vi så utøyet på, har vi flere eksemplarer av alle sammen (to ildtopper, en striperenner og en krøllete striperenner) – så vi klarer oss sånn sett uten dem. Heldigvis.

Når vi så utøyet ble plantene umiddelbart satt ut på trappa – 16 minusgrader tar nok knekken på både planta og skjoldlusen…

3 kommentarer
    1. Jeg har selv hatt plantedød her, kulde, og jeg er så innmari trist inni meg. Håper sommeren kommer snart, og at du ikke finner mer lus, selvsagt 🥰🐰

      1. Ånei, så trist! Jeg håper at i alle fall flesteparten av plantene dine overlever!
        Sommer’n kan gjerne vente litt på seg; må ha vår og sånt først (men litt mer varme ville ikke vært å forakte…)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg