Har du husket å sjekke skattemeldingen?

Fristen for å sjekke og sende skattemeldingen nærmer seg med stormskritt.

Planen min var å sjekke den i påsken og den planen holdt på å gå i vasken fordi jeg manglet en årsoppgave… Jeg er nemlig en av dem som liker å sjekke om alle tallene faktisk stemmer.

Årsoppgaven som manglet etterspurte jeg, så den kom i posten i tide til påsken så jeg kunne sjekke.

I mitt tilfelle stemte alle tallene både for lån, eiendom og fond, så det eneste jeg gjorde var å legge til et privatlån og litt arv. Så vidt jeg vet kommer det ikke til å ha særlig betydning, men siden det har med staten å gjøre er det tryggest at alt er riktig.

I fjor hadde jeg et lite minus med restskatt, men det var definitivt høyere minus i år. Har innsett at dette er noe jeg burde finne ut av mer om. Grunnen er ikke at jeg ønsker å få masse tilbake på skatten, men fordi jeg heller ikke ønsker å ha et stort beløp som restskatt som skal betales.

Restskatten min i år var rett oppunder kr 8.000. Det har å gjøre med at jeg har vært flink og betalt inn en god sum ekstra på boliglånet totalt sett i 2018, men tenker at det også er litt kjipt å få restskatt fordi jeg har betalt ekstra. På den annen side så har jeg spart en god del renter, så selv om jeg ikke har regnet på det vil jeg tro at jeg uansett har vunnet på det.

Siden dette er bare mitt andre år med restskatt er jeg glad jeg husket en ting fra i fjor; en får ikke noen egen regning eller påminnelse om at restskatten skal betales. Det står nederst på siste side på skattemeldingen hvor pengene skal sendes og når fristen er (31.05.). Etter fristen ryker det raskt på ekstra renter, så det kan være en lur dato å skrive seg bak øret. Eller, du får regning, men da er det allerede kommet på renter (les mer på skatteetaten sin side).

Har du sjekket skattemeldingen din for i år eller er du en av dem som bare sjekker om du får penger tilbake?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg