Føles det som om pengene dine bare forsvinner?

Før så het det at for noen så brant pengene i lomma og at de derfor brukte dem opp nesten fortere enn de kom inn. I dag har de færreste fysiske penger, men kanskje det er enda lettere å bruke opp nesten mer enn du egentlig har siden det er bare å dra kortet?

Mange ganger så skal en bare ha en liten ting på butikken og så ender en opp med full handlekurv. Hvordan det skjer er et av livets store mysterier.

For de som føler at pengene bare forsvinner er det faktisk flere måter å finne ut av dette på. Folk er tross alt forskjellige, og det gjør at vi håndterer penger på ulike måter.

Jeg har selv tidligere sagt at det første du må gjøre er å lage et budsjett.

Et godt poeng, men jeg har innsett at det faktisk IKKE er det første du burde gjøre. For å klare å lage et realistisk budsjett må du jo tross alt vite hva du har å jobbe med. Med det tenker jeg ikke bare på hva du får i inntekt, men å først få en oversikt over hvilke utgifter du pleier å ha.

  • Se derfor gjennom hva du har brukt penger på de siste tre månedene. Hva er fast utgifter (stort sett regninger av ulike slag; ja, også Netflix, Spotify, mobil, forsikringer og lignende) og hva er litt mer variable utgifter?
  • Ta en titt i skap, skuffer og boder: hvor mye av dette har du kjøpt i løpet av de siste 6 månedene og hvor ofte har du faktisk brukt det? Har kan en liten tilleggsoppgave gi noen aha-opplevelser: om du vet hvor mye noe har kostet og omtrent hvor mange ganger du har brukt det; regn ut pris per bruk (pris dele på antall ganger du har brukt det) – var det verdt prisen du betalte?

En start for å lage et budsjett kan være å ta utgangspunkt i SIFO budsjettet (link her).

Folk er forskjellige, og mange deler personer i to ulike økonomiske “båser”: de som bruker penger og de som sparer penger.

Jeg syns det er litt unyansert, så jeg har lagd et eget system: elefantsystemet. Et spørrende uttrykk er: hvordan spiser du en elefant? En bit av gangen.

I mitt elefantsystem når det kommer til personlig økonomi, er det tre varianter:

  1. De store elefantene. De som kjøper store, ofte dyre, ting. Noe som gjør at hver ting utgjør en god sum med penger.
  2. De små elefantene. De som hele tiden kjøper noen småting her og der. Hver for seg er summene så små at du ikke tenker over det, men om du legger sammen alt så blir det faktisk store nok summer til å være en stor elefant.
  3. Elefanten selv. De som ser på alt som er rundt seg, men kjøper sjeldent noe med mindre det er noe de har tenkt på lenge eller virkelig trenger. De som titter på små og store ting, men innser at de ikke kan ta med seg alt hjem.

Jeg tror vi alle er en kombinasjon av de tre elefantene på ulike vis.

Ta meg selv som et eksempel. Jeg er sjeldent en stor elefant, men når det gjelder bøker og garn blir jeg fort som en liten elefant. Kjøper begge delene selv om jeg har mer enn nok hjemme, men det var jo så billig… Jeg kan også være elefanten selv, noe som blir hjulpet av at jeg ikke går så ofte i butikker.

På en måte kan jeg si at jeg har som mål å være stor elefant på en ting: jeg ønsker meg et småbruk. Det er definitivt dyrt, så jeg samler penger så godt jeg kan.

(ps. i noen av bloggposten mine har jeg reklamelinker – om du klikker på disse får jeg en miniatyrsum, men det koster ikke noe ekstra for deg – så om du har lyst til å hjelpe meg med å oppnå et gigantisk mål…)

reklamelink: royal design

Wildlife Garden//Wildlife Garden

2 kommentarer
    1. Jeg prøver å spare litt hver måned eller hvis jeg får inn noe ekstra. Jeg har ikke verdens største inntekt og liker å spare, slik at jeg har penger de månedene jeg trenger litt ekstra. Ja det hender jeg kjøper flere bøker og mer hobby ting enn jeg trenger. Jeg ler nesten av meg selv da jeg kommer opp med unnskyldninger for hvorfor jeg kjøpte den og den boka. Jeg vil si at jeg er litt elefant nr to og tre. Jeg går ofte frem og tilbake litt i tankene mens jeg er i butikken, trenger jeg virkelig det? Har jeg brukt for det? Mens andre ganger tenker jeg ikke i det hele tatt. Spesielt hvis det er en billig bok på salg hehe. Ingen kan jo være perfekte 🙂

      1. Å spare litt hver måned er etter min mening en av de beste måtene å spare på, så godt jobba!
        De spørsmålene du stiller deg selv er jo supre! Elefant nummer to har en (uheldig?) tendens til å dukke opp uten å gi beskjed på forhånd, plutselig var det noen ekstra notatbøker eller noe som ble med i dragsuget, så jeg kan lære litt av dine spørsmål. Salg er farlig når elefant nummer to får opp dampen, hehe 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg