Å tilegne seg nye ferdigheter🌱

Å lære seg nye ting er ikke alltid enkelt – eller raskt for den saks skyld. Andre ganger er det overraskende enkelt og går skikkelig fort. Greit med variasjon, er det ikke?

Om en uke så flytter jeg til nytt hus (eller, det er et gammelt hus, men det er helt nytt for meg) – og jeg kommer til å trenge mange nye ferdigheter. Noen av ferdighetene har jeg allerede, noen ferdigheter kjenner jeg til, mens andre ting har jeg enten aldri gjort før – eller kjenner ikke til at de eksisterer engang. Med andre ord så er det mye læring i nær fremtid for meg.

Ferdigheter tar ofte litt tid å lære seg skikkelig. De færreste av oss (om noen?) er profesjonelle første gang vi gjør en ting. “Øvelse gjør mester” er det noe som heter og jeg får mye å øve på fremover…

I går startet jeg læringen av en ny ferdighet: dele større kubber til ved med kiler. Fra før kan jeg både sage og hogge. Å bruke kiler til å dele store ting har jeg aldri gjort før, så fikk et par tips av min far i starten. Så nå er det trening som trengs (og styrke…).

Kilen nærmest kanten burde stå litt over en tommelbredde fra kanten; og den andre kilen burde stå ganske nærme midten av kubben. Det er en spesiell type hammer som brukes – og den er mye tyngre enn jeg er vant til, så der trenger jeg tilvenning til tyngden. Så nå har jeg omtrent en uke på å trene før jeg flytter…🌱

2 kommentarer
    1. Det er mye store kubber dit du flytter? Trær som skal kløyves? Blir spennende med mye ny læring da. Jeg er ikke så veldig fan i utgangspunktet av nytt. Liker å gjøre det jeg mestrer. Men det ER jo bra, for hjernen spesielt 🙂

      1. Trær som skal kløyves og kubber som skal deles er det nok ikke mest av dit jeg flytter, men jeg håper jeg kan få tak i det. Ferdigheten er uansett praktisk å tilegne seg; en vet aldri når en kan få bruk for det 🙂
        Jeg liker også å gjøre det jeg allerede kan, men ved å lære nye ting vil det jo være enda mer jeg kan gjøre 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg