Å motstå fristelser…

Overalt finnes det fristelser – hva du og jeg ser på som fristelser kan godt være ulike ting: godteri, fine klær, garn, puslespill, mat, notatbøker, planter, frø, elektroniske dingser – du skjønner hva jeg mener. Vi er ulike, men vi blir alle fristet av ulike ting til ulike tider på ulike måter. Fristelsen derimot – den har vi alle i oss.

Hva vi gjør når vi blir fristet derimot – det vil jeg tro er ulikt.

Noen faller for alle fristelser, noen faller for noen fristelser og så har du sikkert noen mennesker som aldri faller for fristelser (litt usikker på om den varianter av mennesker egentlig finnes…).

Min selvdisiplin når det gjelder å motstå fristelser er varierende – for å si det pent.

At det noen ganger er enklere for meg å motstå fristelser har å gjøre med mentale forberedelser – noen ganger i alle fall.

Ta i dag som et eksempel. Jeg har laget mye av ullgarn jeg har (har absolutt en god del ullgarn igjen – og annet garn, men et fokus av gangen), og føler meg kjempeflink.

Har jeg lyst til å kjøpe nytt garn? JA! Er det fristende? Absolutt. Fristelsen er både på nett og i fysiske butikker. Som i dag når jeg måtte til sentrum for å bytte batteri i klokken min. Fristelsen jeg ikke klarte å motstå var å se på garnet som den ene garnbutikken i by’n har på utsiden av butikken. Jeg visste det ville skje, så jeg hadde forberedt meg: tenkt gjennom hva jeg faktisk kunne tenke meg å kjøpe (garn til ny ullgenser, garn til t-skjorte, garn til å strikke ullpledd og garn til å hekle bomullspledd til sommeren). Jeg hadde også sjekket noen priser på nett og sett litt på hvilke garn jeg eventuelt kan tenke meg (sliter med å bestemme meg).

Så når jeg så garn på salg og ble veldig fristet – så klarte jeg å motstå fristelsen! Jeg så kun på garnet som var på utsiden, og kun det som var på salg. Ingen av fargene var helt det jeg så for meg. Dessuten, jeg visste om garn i lignende kvaliteter som var billigere på nett. Disse mentale forberedelsene jeg hadde gjort medførte dermed at jeg klarte å motstå fristelsen!

Heldigvis for meg er ikke jeg den som handler mest på nettet, så den klarer jeg stort sett å motstå. Riktignok blir det stadig vanskeligere, men når det gjelder garn så har jeg en plan.

Å motstå fristelser generelt er ikke enkelt, men jeg har tro på at det er lettere med litt forberedelser.

2 kommentarer
    1. Godt gjort å ikke la seg friste av garn👍Jeg kan motstå alt bare ikke fristelser😂😂😂😂Ha en fin strikkedag😄

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg