Hvordan slutte å utsette ting

Først: trøst deg med at du ikke er alene om det; det er mange av oss!

Så: slutt å utsett det du er nødt til å få gjort. Høres på mange måter enkelt ut, men for de fleste av oss er det også veldig vanskelig.

Å vite hva en må eller burde gjøre er noe annet enn å faktisk gjøre det.

Trikset du kan starte med først er å finne ut av hvorfor du faktisk utsetter det du tenkte å gjøre.

Er det fordi du virkelig ikke har lyst til å gjøre det? Er det fordi du føler at det må gjøres, men du skjønner ikke poenget med å gjøre det? Kan det være fordi du ikke vet hvordan du gjør det du har planlagt? Kan det være fordi noen andre har bedt deg om å gjøre det og du egentlig ikke bryr deg om det blir gjort eller ikke? Kan det være at du rett og slett trenger en pause?

Det er mange grunner til at vi utsetter ting, men ikke alle er like gode (eller logiske for andre enn deg selv).

Hvis det er noe du ikke vet hvordan du gjør; kan du undersøke litt og finne ut av hvordan du skal gjøre det? Eventuelt spørre noen om hjelp til å få det gjort?

Om det er ting du virkelig ikke har lyst til å gjøre; er du sikker på at det faktisk må gjøres? I så fall, kan du finne en måte å delegere det til noen andre? For eksempel; om du hater å vaske huset: har du mulighet til å betale et vaskebyrå for å gjøre den jobben et par ganger i måneden? Hva er mest verdt for deg? Slippe å vaske og bruke tiden til andre ting; eller å beholde pengene, men å måtte vaske selv?

Vær ærlig med deg selv når du tenker gjennom de ulike spørsmålene.

Husk at en del ting faktisk er mer slitsomt å gå og tenke på at du burde ha gjort enn å faktisk bare gjøre det med en gang så du er ferdig med det. Sett av tid til å få gjort det du er nødt til og gi deg selv en liten premie av noe slag når du er ferdig. Belønninger skal ikke undervurderes, men brukes med måtehold for at de skal ha en effekt.

Et eksempel fra eget liv: vaske kjøkkenet, inkludert skuffer og skap og i tillegg rydde er ikke noe jeg liker å gjøre. Likevel gjør jeg det innimellom fordi jeg er nødt. Følelsen av et rent og nyvasket kjøkken er en god følelse, men å lage meg litt ekstra god mat jeg vanligvis ikke lager fordi det koster litt er belønningen min. Dette var noe jeg gjorde når jeg avspaserte i høstferien fordi jeg var “nødt” til å få vasket. Jeg satte av tid og visste hva jeg ville gi meg selv i belønning.

Ofte trenger ikke belønningen være stor, men rett og slett en liten påskjønnelse til deg selv.

#selvutvikling #prosjekt #planlegging #tidsstyring #belønning #utsettelse

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg