Godt nytt år!

Så var det her, det nye året. Farvel til 2017 og velkommen til 2018.

Et nytt år med blanke dager du kan fylle akkurat som du ønsker. Hva vil du fylle dem med?

Venner, familie, jobb, god mat, gåturer, hobbyer, blogg, youtube – ja det er mye å velge i. Så mye at det noen ganger kan føles litt overveldende. Spesielt om du har flere nyttårsforsetter du ønsker å jobbe med. Hvor lenge kommer de til å holde? For det jo tross alt en kjent sak at nyttårsforsetter stort sett forsvinner i det store sorte hullet sånn midt i februar en gang; eller er det enda tidligere for deg? eller klarer du å holde ut lenger, så de kanskje holder nesten til påske?

Sjeldent har jeg lagd meg nyttårsforsetter; jeg føler det er litt som å sette seg opp til å feile. Nei, jeg lager meg ikke nyttårsforsetter, jeg lager meg mål. En del ganger kommer de akkurat ved årsskiftet fordi det er så enkelt å regne på økonomien da. Andre ganger starter jeg ved begynnelsen av en måned; eller når en ny uke starter. Om dagene går dårlig og er vanskelig, så starter jeg på nytt hver dag med håpet om at dagen skal bli bra.

Så kan jeg i år anbefale å ikke lage nyttårsforsetter du ikke kommer til å holde, men heller sette deg ned å lage noen mål. Det er nemlig ikke bare bare å gjøre det. Du må finne ut av hva du ønsker; hvorfor du ønsker det, og hvordan du har tenkt til å oppnå det. Rett og slett lage en plan for hvor du vil.

Heldigvis er planer til for å endres om de ikke går som du ønsker. Du trenger ikke skrape hele planen bare fordi noe av det går dårlig; du kan bare endre planen litt. Sånn at den blir litt mer realistisk og tilpasset sånn du faktisk fungerer. Jeg har nemlig merket det på meg selv; om jeg lager planen for ambisiøs – da blir jeg motløs og ingenting skjer. Om jeg lager planen for liten, tenker jeg at det er da ikke noe problem å få til – med en sånn plan får jeg det likevel ikke til fordi da blir jeg for slapp og gjør ingenting.

Smarte mål er tingen:

S – spesifikke

M – målbare

A – attraktivt

R – relevante

T – tidsbestemt

Noen ganger klare jeg å lage smarte mål, andre ganger ikke. De smarte målene har jeg merket meg er ofte lettere å oppnå – i alle fall for min del.

Har du lagd deg noen SMART-mål for 2018, eller er du helt fornøyd med livet sånn det er akkurat nå?

#mål #2018 #planlegging #planlegge #SMART #nyttårsforsetter #nyttårsforsett #planer

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg