Halv skatt og ekstra penger

Fordelen med desemberlønna er at en bare blir trukket halv skatt. Dermed er beløpet som kommer inn på kontoen i desember større enn beløpet en vanlig lønningsmåned. Det er alltid en hyggelig ting syns jeg.

Før har jeg bare latt disse pengene, som føles som “ekstra” penger bare gått inn i mitt vanlige budsjett. Nå som jeg er blitt stadig bedre med planlegging og budsjettering, kommer jeg til å endre noe?

For mange går nok de ekstra pengene til julegaver, spesielt for de som kanskje føler at de stadig har litt lite penger – kanskje det også går til vanlige utgifter?

En ting som er sikkert, er i alle fall planen min å planlegge litt mer med de pengene. Jeg har jo noen ideer og ønsker, så må jeg bare få det inn i budsjettet på en god og logisk måte. Mine foreløpige tanker er i alle fall at noe kommer til å bli brukt til julegaver, men kan jeg også bruke pengene på flere ting? Investere noe? Betale noe ekstra på boliglånet eller studielånet? Hva med å spare litt ekstra? Eller hva med å unne meg selv noe ekstra?

Spørsmålet mitt er større enn bare de ekstra pengene jeg føler jeg får ved halvt skattetrekk. Jeg får også utbetalt litt for en god del timer jeg har jobbet. Det kommer til å utgjøre en liten sum. Hvor stor både den summen er og hvor stor lønn som blir utbetalt når jeg har halvt skattetrekk i desember er jeg usikker på. Totalen der blir dermed spennende å se.

Uansett vet jeg at jeg kommer til å ha litt ekstra å rutte med, så jeg har bestemt meg for et par ting. Jeg vil sette av et par tusen til investering i fond, betale noe ekstra på boliglånet og sette inn en liten sum på sparekontoen. En liten sum vil også bli brukt til å kjøpe bøker for, men dette henger sammen med et annet mål jeg satte meg i starten av året.

Ofte leser jeg nesten bare bøker fra biblioteket, men med tanke på at jeg har rundt 200 uleste bøker i bokhyllen min hadde jeg et ønske om å lese en del av dem også. Derfor lagde jeg meg en regel med at når jeg hadde lest to bøker fra bokhylla, så kunne jeg kjøpe meg en ny bok om jeg ønsket. Siden jeg også elsker å få pakker i posten, så har jeg spart opp så jeg kunne kjøpe flere bøker på en gang. Så nå har jeg nettopp bestilt seks bøker 🙂

Så det var mine planer for det som føles som ekstra penger.

Hva er dine planer for de “ekstra” pengene du får utbetalt når det bare trekkes halv skatt av lønnen din? (om du har noen planer – noe jeg sterkt anbefaler)

#økonomi #penger #privatøkonomi #personligøkonomi #lønn #desemberlønn #halvskatt #ekstrapenger #planlegging #budsjett #budsjettering

6 kommentarer
    1. Du har en kjempe fin boksamling! Jeg får dessverre ikke plass til mer enn en bokhylle (uten å gå på bekostning av andre ting jeg ønsker plass til) og dessuten elsker jeg Kindlen min! Jeg tørr ikke tenke for mye på enten plassen jeg måtte ha brukt for å få plass til de, hvor mange bøker jeg måtte gitt bort, eller (mer sannsynlig) hvor mye penger jeg hadde spart, fordi det ble vanskeligere å kjøpe bøker når jeg faktisk må i bokhandelen for å kjøpe de.

    2. Ingrid; voksen tilslutt: Takk! Jeg har satt inn så mange hyller jeg hadde plass til… Jeg har testet e-bøker og lydbøker, men for meg er det papirboka som alltid vinner. En ekstra takk til alle folkebibliotek jeg i løpet av livet har brukt og alltid vil fortsette å bruke! Hadde det ikke vært for dem hadde jeg aldri fått lest så mye og så variert! Siden jeg stort sett også leverer i tide, så er jo det også gratis 🙂

    3. Spennende å lese om din interesse for sparing og økonomisk uavhengighet (i et annet innlegg)😊 Jeg har også fått økt interesse for de temaene de siste årene. Desemberlønna mi kom på fredag og jeg passet på å sette over en god del på sparekonto i en annen bank med en gang. Til uka går månedlig fondssparing. Ute av syne, ute av sinn, det er min filosofi😉

    4. Sam: Spare har jeg nok alltid gjort litt av, men økonomisk uavhenginghet hadde jeg vel ikke engang hørt om for et år siden… Noe som er litt synd siden det er et utrolig interessant tema! Enig i det med ute av syne, ute av sinn, men det er også veldig gøy å se pengene vokse (uansett hvor sakte det går…) 🙂
      Kan jeg spørre hvordan du velger hvilke fond du sparer i? Temaet er spennende, men jeg syns det er et vanskelig felt å få forståelse for…

    5. Enig i at det er gøy å se sparepengene vokse! Jeg sjekker dem en gang per måned. Foreløpig sparer jeg i indeksfond, som har lave omkostninger og gir avkastning tilsvarende gjennomsnittet for hvordan det går på børsene i et valgt område. Jeg sparer 3000 per mnd i KLP aksjeverden indeks og 500 per mnd i KLP fremvoksende markeder indeks. DNB har tilsvarende fond. Føler jeg skulle kunnet mer om investering. Jeg har lært endel av å lese på bloggene Finansnerden, Pengeblogg og Frihetsfondet. Et av målene for neste år blir å lese meg opp mer😊

    6. Sam: Jeg leser de samme bloggene (og en del flere)!
      Vurderer å samle spørsmål jeg har i forhold til investering og så gå til banken for en samtale hvor jeg kan få dem til å forklare ting for meg. Da kan jeg jo også stille oppfølgingsspørsmål med en gang 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg