Voksenlivet for begynnere (del 6)

For mange begynner voksenlivet når de flytter ut hjemmefra for å studere. Jeg begynte nesten der jeg også, jeg bodde for meg selv et år før jeg flyttet enda en gang og ble student i Oslo.

Jeg hadde (heldigvis) jobbet før jeg ble student og hadde dermed spart meg opp litt penger. Noe jeg var veldig glad for når tiden var inne for å kjøpe pensumlitteratur. Flere av de jeg startet på studiet sammen med måtte vente med å kjøpe pensum til de fikk studielånet. Spesielt for et par av pensumbøkene ble det veldig upraktisk da studentbokhandelen ikke hadde så mange eksemplarer av den ene pensumboka. Så alle de som ikke hadde penger første dagen fikk rett og slett ikke tak i pensumboka. (dette er en god grunn til å ha litt ekstra penger ved studiestart – også før studielån og stipend kommer inn på konto)

Er det en ting jeg angrer på nå i forhold til studiene er det at jeg ikke solgte pensumbøkene og kompendiumene jeg var ferdig med til de som gikk året etter meg. Bunken med kompendiumer jeg har fra studietiden med bibliotek- og informasjonsvitenskap er ganske stor:

I et par av dem har jeg markert noe med markeringstusj, og i et par av dem har jeg oversatt engelske ord jeg ikke forstod når jeg leste dem. Bortsett fra det ser de nesten nye ut, bortsett fra at på noen av dem har prislappen falmet litt. Kjøpesummen for kompendiumene på bildet over er over kr 2.000,- ! – noe som kom i tillegg til all den andre pensumlitteraturen i bokform jeg også kjøpte. Disse dagene har jeg tydeligvis litt lyst til å rydde (!), og siden jeg ikke benytter meg av disse kompendiumene, kommer de til å gå i papirsøppel – jeg kildesorterer i det minste…

Noe av grunnen til at jeg tok vare på det var fordi jeg tenkte at jeg kanskje skulle se på de i ettertid, og kanskje fikk bruk for dem – ikke noe av det har skjedd. En annen grunn til at jeg ikke solgte dem var fordi jeg ikke følte meg komfortabel med å skulle stå og selge dem på skolen ved semesterstart – her burde jeg bare tenkt at den ukomfortable følelsen ville gå over så snart jeg hadde fått solgt dem og var ferdig.

Har du mulighet til å låne pensumlitteratur fra biblioteket, kjøpe det billigere (så fremt du får tak i riktig utgave) eller finner det på nett, så anbefales det. Ikke gjør samme feilen som meg om du ikke faktisk kommer til å se i bøkene etter endt studie.

Utfordringen her er jo at jeg ikke tar mitt eget råd. Jeg studerer fremdeles litt, og jeg har nok en gang kjøpt helt nye bøker. Ikke akkurat det mest økonomiske… Så lær av mine feil; eller gjør dine egne på dette området – det er helt opp til deg.

Pleier du å låne eller kjøpe pensumlitteraturen når du studerer?

#studier #økonomi #studentliv #studentøkonomi

2 kommentarer
    1. Ingrid; voksen tilslutt: Ja, det er lett å være etterpåklok. Jeg har jo tydeligvis fremdeles ikke lært enda, kanskje når jeg blir enda litt mer voksen..?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg