Søndag, høstjobb og vårforberedelser (allerede?)

En rolig og avslappende søndag. Riktignok med regn så gåturen jeg tenkte å ta ble ikke noe av fordi det ikke fristet nok. Noe som har fristet er å samle frø fra ulike blomster. Det har jeg gjort i løpet av de siste ukene og nå var alt ferdig med å tørke. Da kom brukte syltetøyglass til nytte også.

Tagetes (fløyelsblomst), blomkarse, solsikker, ringblomst, løvemunn og blomstererter er det jeg har samlet frø fra. I noen dager nå har de ligget utover stuebordet mitt så jeg skulle være sikker på at alt var tørt, men jeg føler likevel alltid at det er et spenningsmoment – er det tørt nok? Er det egentlig en god ide å lagre frø i tette syltetøyglass? Kan jeg risikere at det blir dårlige på noe viss (mugg eller lignende)? Det er mye jeg ikke vet om å ta vare på frø til neste seson, men på denne måten vil jeg lære.

For tagetes og løvemunn ble det mye flere frø enn jeg forventet, men på den annen side aner jeg jo ikke hvor spirevillige de vil være. Hadde håpet på mer frø til blomkarse og blomstererter, men det er jo mulig å kjøpe frø i butikken når den tid kommer. Likevel, å starte å forberede en blomstrende hage allerede nå er en hyggelig søndagsaktivitet på en våt og grå dag. Tenk så mange farger jeg vil ha i hagen neste vår/sommer!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg