Skolestartuka: Få oversikt

Nå begynner det!

Mange ganger savner jeg det å gå på skole, eller, jeg savner det å kunne sette meg inn i stoff, gjøre research, skrive oppgaver og lære nye ting. For noen år siden tok jeg noen fag ved siden av full jobb og selv om studieteknikken min definitivt var blitt bedre, hadde den fremdeles et stort forbedringspotensiale.

Selv om jeg ikke studerer selv om dagen, finner jeg temaet studieteknikk fascinerende fordi jeg føler det er overførbart til andre deler av livet også.

Første ting en burde gjøre når en starter et nytt studie eller et nytt fag er å få oversikt. Uten oversikt kan det fort bli mye hopp og sprett uten fremgang.

Pensum er selvfølgelig en stor ting når en studerer. Sjekk pensumlister; må du kjøpe pensum, kan du låne eller er mesteparten tilgjengelig på nett?

For å kunne legge opp planen er det flere ting enn pensum du må ha oversikt over: timeplanen, prøver, eksamen, jobb og fritidsaktiviteter. Det kan også være andre større ting som du vet kommer til å skje; bryllup, bursdager, dåp og andre type større feiringer. Har du mulighet til å få en viss oversikt over det også, ta det med.

Hold deg gjerne til et semester av gangen, med mindre du har fag som går over flere semester.

Så mye kan fort føles litt overveldende i starten, men det er derfor det er så viktig å få oversikt. Ikke stress den første uka (det kan du starte med i neste uke).

Skal du starte studier i høst? eller er du ferdig med studier og holder deg til jobb?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg