Religion-vitser er ikke bare-bare…

Å vitse om alt mellom himmel og jord har blitt gjort lenge, men etterhvert som årene går blir det stadig nye hindringer.

Kanselleringskultur, frykt i ulike varianter og fornærmede folk fører i stadig økende grad til sensur så vidt jeg kan forstå.

Er det lurt å gjøre narr av alt mellom himmel og jord? Vel, ikke nødvendigvis, men det betyr ikke at det ikke skal være mulig. Noen vitser faller flatt fordi de rett og slett ikke er morsomme, noen faller til jorden som dødt og vissent løv fordi de ikke hadde riktig publikum, og noen vitser får ikke falle til jorden lenger fordi de ikke lenger aksepteres.

I ulike varianter har det å vitse om religion gjennom tidene ikke alltid vært like sunt for helsa, men med så mye dårlige vitser og så mange ulike folk rundt omkring burde de fleste ha klart å innse at om det ikke er noe du liker – ignorer og gå videre med livet ditt.

Religion (og politikk) er ofte delikate temaer fordi det er mye følelser rundt det – folk blir fornærma. Jeg er oppvokst med at tullinger skal en ignorere. Om noen gjør eller sier noe du ikke er enig i – enten lat som de er luft eller ha en diskusjon. Fysiske konfrontasjoner på ulike vis derimot – vel, jeg tenker de som tar det til det nivået er ganske primitive på det området.

Jeg bryr meg lite om religion, men forstår at for mange er det viktig. Det betyr ikke at det ikke burde kunnes vitses om. Det føles nemlig litt som bokbrenning – bare fordi noen ikke liker en ting betyr ikke at det burde fjernes fra jordens overflate.

Husker ikke hvordan sitatet er, men noe i duren om at jeg ikke er enig i alt som blir ytret, men jeg vil stå på barrikadene for enhver for retten til å ytre seg…

6 kommentarer
    1. To av byens glade gutter satt på puben og diskuterte hvilken religion som var best.

      – Kristendommen er best, sa den ene. Jesus gikk jo på vannet.

      – Det er jo ingenting kontret kameraten. Muslimer går jo i luften rett som det er.

            1. Mener du å si at busker ikke prater?
              (og jeg som stadig snakker med plantene mine – det ville vært en religion jeg tror jeg kanskje ville støttet – plantereligionen. Hm, burde ha et bedre navn… først finne navn, så starte ny religion!)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg