Planlegge julen allerede?

Det er mange meninger om når en kan begynne å pynte til jul, men gjelder det også planleggingen av julen?

Før hadde jeg en regel for min egen del ta julepynt, julekaker og julemusikk tidligst kunne starte enten 1. desember eller første søndag i advent – avhenging av hva som kom først.

I år har jeg brutt den regelen… Jeg har hørt på julemusikk! Mest fordi nysnøen kom og det var skikkelig “winter wonderland” ute og da fikk jeg så julestemning at jeg ikke klarte å la være.

Pynt og kaker kommer jeg til å vente mye lenger med.

Planleggingen derimot; vel, noe av det er likt hvert år. Som at jeg er sammen med familie på julaften.

En annen tradisjon mine foreldre og jeg har er at vi går ut og spiser en ettermiddag/kveld i desember, litt som rolig førjulshygge.

Jeg er dessuten så heldig å ha en annen førjulstradisjon med min mor; hun hjelper meg med å finne tips til hva jeg kan gi til ulike familiemedlemmer i julegave. Å gi gaver syns jeg er utrolig hyggelig, men jeg er ikke akkurat verdensmester i å finne ut av hva jeg kan gi til dem. De som faktisk ønsker seg ting og skriver ønskeliste er litt favorittmennesker etter min mening; de gjør i alle fall livet enklere for meg.

En annen tradisjon som har vært i min familie så lenge jeg kan huske er noe vi kaller for “julegrøt”. Da samles så mye av familien vi får til; bestemødre, tanter, onkler, kusiner, fettere og barn noen av dem har fått. Det skjer stort sett siste søndagen før jul og menyen er risengrynsgrøt med mandel i. Stort sett har vi gått i skogen til tante og onkel når vi har vært der og hugget juletre (de bor på gård og har skog). Det er også den dagen vi bytter julegavene som skal til de forskjellige, så vi ikke trenger å tenke på det hverken før eller etter. På den måten vet vi når gavehandlingen må være ferdig og vi vet at vi får levert gavene før jul til dem som skal ha dem.

Så ja, planleggingen av julen har startet, men det er (nesten) det eneste med julen jeg har startet med foreløpig i alle fall.

Pleier du å planlegge julen en stund i forkant?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg