Noe opp – noe litt ned

Jeg har en vane med å sjekke studielånet mitt den 16. hver måned fordi da er månedens betaling gått inn. Det begynte jeg med fordi jeg betalte ekstra – og selv om jeg ikke har betalt særlig ekstra i det siste har jeg fortsatt med samme vanen. Denne måneden betalte jeg faktisk noen kroner ekstra fordi jeg fikk bittelitt trumf-bonus og solgte et par hjemmestrikkede sokker. Sånne ekstra ting gjør at terminbeløpet noen ganger går litt ned – hvorfor går det ikke alltid ned kan en jo spørre seg om en betaler ekstra, men rentene er på vei opp og har vært det annenhver måned en god stund nå. Neste økning på studielånsrenta er litt større en enkelte av de andre har vært…

Terminbeløpet derimot – har mindre endring. Denne gangen gikk det bittelitt ned, men jeg regner med at det vil gå mer opp i januar…

Tross alt stiger rentene i januar, så terminbeløpet og rentene jeg må betale tilbake – begge de beløpene tar jeg for gitt at øker i januar. Mange har høyere studielån enn meg så de vil merke renteøkningen mye mer. Andre igjen har enten ikke hatt studielån eller de er ferdig med å betale det ned.

Ifølge nedbetalingsplanen vil jeg betale på dette lånet til mai i 2031 eller noe tror jeg. Noe jeg ikke har planer om i det hele tatt – jeg vil ha betalt det ned lenge før det. Hvor lenge før vet jeg foreløpig ikke. Riktignok vil det ikke frigjøre så mye penger hver måned, men alle monner drar og jeg vil bli kvitt den utgiften et studielån er.

Så, det var litt pengesnakk på en fredagskveld.

Jeg er forresten i lykkelige omstendigheter i kveld – mitt gamle fryseskap er nå ute av huset og en ny fryseboks har ankommet. Kan det omtales som en pussig glede? Er det en ting jeg er nysgjerrig på i forhold til det med å bytte fryser er om det vil gjøre utslag på strømregningen…

GOD HELG!

4 kommentarer
    1. I to av årene jeg hadde studielån gikk det bare opp uansett hva jeg gjorde, det var ikke før jeg ble syk og fikk rentefritak at jeg fikk betalt ned. Er ikke dét ironisk.

      1. Absolutt! Vet at det er sånn noen ganger, men det betyr jo ikke at det burde være sånn… Bra at du har fått betalt ned i alle fall 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg