Nå har jeg rett til å klage!

Det er mange ulike meninger om alt i verden. Det finnes ulike rettigheter og plikter og krav på ulike vis. Sånn er det også i det politiske landskap. Nå syns jeg riktignok ikke alle politikere er like flinke på alle ting til enhver tid, men det er heller ikke jeg. Skjønt, jeg prøver å holde det jeg lover og pleier heller ikke å taske til meg ting som tilhører fellesskapet…

Når det er sagt – jeg er absolutt ikke feilfri og har gjort mye rare og dumme ting i løpet av livet – det kalles å være menneskelig.

Klageretten jeg nevner i overskriften har med politikk å gjøre denne gangen.

Jeg er nemlig av den oppfatningen at for det første: siden jeg har rett til å stemme, er det min plikt å gjøre det. Det er tross alt en rett som er kjempet frem og som jeg for all del ikke ønsker å miste.

For det andre: siden jeg nå har stemt, så har jeg rett til å klage på politikk. De som lar være å stemme har etter min mening heller ikke rett til å klage på politikken som føres. De har tross alt selv latt være å ta et valg – og dermed kan vi se bort fra deres meninger. Godt mulig at noen vil påstå at de ikke vet hva de skal stemme og derfor ikke stemmer – vel, det er mulig å stemme blankt.

Vær en del av demokratiet og gjør din plikt: stem! Enten du forhåndsstemmer (som jeg har gjort) eller om du velger å stemme på selve valgdagen spiller ingen rolle – det er som er viktig er å bruke den stemmen du er blitt gitt. Vi lever foreløpig i et demokrati, men om mange nok lar være å stemme – vil vi etterhvert gå vekk fra et demokrati og bli til noe annet – diktatur eller lignende – og det er vel ikke akkurat dit du ønsker deg??

2 kommentarer
    1. Så enig med deg,viktig å bruke stemmeretten vår👍 Forhåndsstemte i dag og håper det kan gjøre en forskjell i min kommune og fylke.Ha en fin dag🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg