Muligheten til å gjøre noe fornuftig

Noen ganger blir en sittende steder og vente.

Vente på bussen/toget/trikken. Vente på andre personer. Vente til noen er ferdig på jobb. Vente på at noe starter. Bilkjøring er kanskje ikke venting i seg selv, men det er jo tid en sitter forholdsvis stille uten å ha mulighet til å gjøre så mye.

De fleste i dagens samfunn tar nok opp mobilen når en venter; sjekker mail, spiller spill, suser på internett, leser e-bok, hører lydbok eller musikk om en har ørepropper. Jeg er en av de fleste der og mine favoritter er å sjekke mail, spille PokemonGo og suser rundt på internett eller Instagram og lignende.

I akkurat dette tilfelle hvor jeg skriver denne bloggposten er det fordi jeg er ferdig på jobb og venter på at et møte skal starte og tenke derfor å spørre andre hva de foretrekker å gjøre når de venter?

Skjønt, noen ganger gjør jeg ingen av tingene jeg foreslår over, men blir sittende og se ut i lufta mens jeg tenker. Noen ganger har jeg spesifikke tanker fordi jeg prøver å løse en utfordring av noe slag, mens andre ganger lar jeg tankene fly mens  jeg nyter været og hører fuglene kvitrer. De to siste tingene er jo spesielt nå om våren.

Selvfølgelig kommer det ann på hvor en venter, men det er mulig å gjøre fornuftige ting mens en venter: lese en bok eller høre en lydbok for  lære seg noe nytt, bli kjent med nye mennesker om du er på et busstopp og det er andre der (kanskje ikke mest typisk norsk…) eller å plukke søppel mens du venter. Det er et vell av ideer som kan komme om du bare tenker deg om og ikke bare lar deg flyte med i andre sine tanker på for eksempel sosiale medier.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg