Mine små (men tidkrevende) mål

De fleste av oss har vel drømmer og mål om ting vi ønsker å gjøre?

Det har i alle fall jeg. Noen mål kan virke små, men det betyr ikke at de er enkle eller at de tar kort tid.

Hardangersøm

Min oldemor drev med hardangersøm og sydde både små og store ting. Jeg har alltid syns det ser vakkert ut, så skulle gjerne likt å kunne gjøre det selv.

Det tar nok tid å lære seg, men det er også noe jeg tenker kan være avslappende. Sitte på sofaen, kanskje om kvelden en regnvåt høstdag. Eller om vinteren når snøen laver ned ute, med fyr i peisen, tente stearinlys, en tekopp og sytøyet. Blir nesten litt bonderomantisk følelse over dette her.

Mønsterstrikking

Jeg er skikkelig god på å strikke sokker (og skjerf), men har aldri klart å lese mønster.

Jeg har gjort mange forsøk, men foreløpig har jeg bare blitt irritert fordi jeg ikke får det til. En eller annen gang skal jeg sette meg ned, gjerne med en som kan lære meg, så jeg endelig kan klare å strikke etter mønster.

Hva jeg har lyst til å lære meg å strikke? Vanter, votter, pannebånd og genser er vel de tingene som står høyest på listen.

Skrive bøker

Dette er kanske et for stort mål til å stå på en liste med små mål? Kanskje spesielt siden jeg har skrevet det i flertall…

Grunnen til at det blir stående på listen over små mål er at jeg må jo ikke skrive hele boken i løpet av en måned. Jeg kan bruke tid og skrive litt av gangen. En side her og en side der.

Lese bøker fra egen bokhylle

Jeg leser jo bøker til stadighet, men jeg kjøper også nye bøker noen ganger. Prøver å unngå å kjøpe for mange bøker om dagen fordi jeg har omtrent 80 uleste bøker i bokhylla. Det vil ta meg litt tid å lese gjennom alle de for å si det sånn.

Joda, jeg leser en del, men likevel…80 uleste bøker?

Prøve nye middagsretter

Dette er muliggens det enkleste målet å starte med. Kanskje et evigvarende mål? Tross alt så er det uendelig mange varianter og kombinasjoner av matretter så det ville sikkert vært mulig å spist en ny rett hver dag resten av livet.

Jeg har en tendens til å spise de samme middagsrettene hele tiden. De rettene vet jeg jo at jeg liker og jeg vet hvordan jeg lager de, så det er så enkelt.

Utfordringen er også at jeg har noen matallergier (blant annet løk) og noen ting jeg ikke liker så godt grunnet konsistens og smak. Så jeg gjør det ikke akkurat enklest for meg selv.

Likevel, jeg vil gjerne prøve ut nye middagsretter, så om du har en favoritt (eller flere) du vil anbefale kan du veldig gjerne gjøre det i kommentarfeltet. Kanskje andre også kan få nye ideer?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg