Matregnskap for februar

De siste månedene har jeg ikke ført budsjett, men jeg vet også at jeg har stort sett grei kontroll. Noen ganger er det like vel en god ide å sjekke om jeg er der jeg ønsker med pengebruken min.

I forhold til mat er det alltid noe variasjon, men jeg prøver å holde gjennomsnittet ikke for høyt. Stort sett går det greit.

Noen måneder bruker jeg mer penger, mens andre bruker jeg mindre. Noe av grunnen til ulikeheter mellom måneder er selvfølgelig hva som skjer i løpet av måneden. Den andre grunnen til ulikhet har en god del å gjøre med hvor flink jeg har vært til å planlegge.

Har jeg bakt brød og horn som jeg bruker som niste? Det sparer meg penger. Har jeg planlagt middagene mine på en måte som gjør at jeg kan lage store porsjoner og så fryse ned og på den måten har “frysemiddager” uten at jeg trenger å kjøpe porsjonspakker fra butikken når jeg er sulten på vei hjem fra jobb? I dette punktet inngår også om jeg husket å ta middagen ut av fryseren enten kvelden i forveien eller på morgenen. Disse tingene gjør at jeg kan spare en del penger på mat. Ofte kan jeg ikke peke på akkurat en ting, men det er totalen som sparer meg.

I februar hadde jeg noen egenlagde ferdigmåltider igjen fra januar. Dessuten prøver jeg å følge med på salg og rabatter på mine to nærbutikker (Rema 1000 og Meny) og utnytte det så godt jeg kan.
Alle disse grepene har gjort at jeg brukte kr 1.801,46 på mat i februar.

Ifølge SIFO budsjettet (link) er vanlig budsjett for en måned på mat og drikke kr 2.360 for en kvinne på min alder. Så i februar gjorde jeg en meget god jobb etter min mening. Andre måneder derimot, bruker jeg definitivt mer enn i februar, så totalt sett pleier det å jevne seg ut.

Har du sett hvordan du ligger ann i forhold til SIFO budsjettet på de vanlige utgiftspostene dine? og – hva er dine beste sparetips for matbudsjettet?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg