Må jeg kvitte meg med bilen?

Bil er dyrt – det er det ingen tvil om. Det er dyrt å kjøpe, å vedlikeholde/reparere og bensin er heller ikke alltid billig. I tillegg er det selvfølgelig forsikring og generelt verditap. Forurenser gjør den jo også. Sånn sett kan en si at det er mye negativt med bil.

For min del har jeg en del positive tanker om bil også. Joda, alt over stemmer, men jeg liker friheten når jeg har bil. Jeg er ikke avhengig av kortere avstander som jeg ville vært om jeg skulle sykle eller gå. Jeg er ikke avhengig av kollektivtrafikken. Jeg har mulighet til å kjøre dit jeg ønsker når det passer meg.

Så lenge bilen har bensin og ikke står på verkstedet selvfølgelig…

Misforstå meg rett, jeg er veldig glad i kollektivtrafikk, men mange ganger er den ikke et reelt alternativ. For eksempel: om jeg vil besøke mine foreldre i en helg og skal spise søndagsmiddag ville jeg ikke rukket jobben på mandag morgen… det ville jo vært litt upraktisk.

Andre ganger kan kollektivtrafikk være helt supert. For eksempel: jeg skulle på kurs og visste at bussen gikk rett ved og var virkelig ikke sikker på hvor jeg kunne parkert; så da ble det buss. Eller i forrige uke når bilden måtte på verkstedet og den måtte repareres litt mer enn forventet så jeg ikke fikk den tilbake før neste dag; da ble det buss hjem fra jobb og til jobb neste dag.

Verkstedregningen forrige uke er grunnen til denne posten. Bilen hadde knirket bak en stund og jeg ville først og fremst ha vekk den lyden, men hadde også en følelse av at bilen trang omsorg og bestilte dermed en time til service. Selv om det ble dyrt var det et godt valg. Verkstedet fant et par ting som måtte fikses som var lurt å få gjort så raskt som mulig. De gav meg et prisoverslag og fikk bilen inn en dag til så det kunnen bli fikset. Det var da de fant ut at det var en del til som måtte byttes, noe som gjorde at totalen for alt ble en del penger for å si det sånn.

Verkstedregningen ble totalt kr 12.280 og så måtte jeg jo betale to bussbilletter (som virket som småpenger med sine totalt kr 71).

Så det er absolutt noen ganger jeg tenker at å kvitte seg med bilen kanskje ville vært en god ide.

Hvilke transportmåte bruker du mest; og har du bil?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg