Må jeg begynne på nytt?

Jeg har heklet i mange år, men det er noen ting jeg fremdeles sliter med. Å få alt helt jevnt så det blir pent og rett. Hvordan jeg skal få til det er jeg veldig usikker på, men jeg har ikke tenkt å gi meg (jeg er tross alt ganske sta til tider). Denne gangen er det en spisebrikke i et mønster jeg har innsett at jeg liker godt. Starten er mye løsere og bredere enn slutten. På en måte er det ganske bra og jevnt, bortsett fra de første fem centimeterne som er mye løsere enn resten. For resten er ganske jevn.

Det syns ikke best på bildet, men den nederste kanten (som er der jeg startet) er omtrent to centimeter bredere enn slutten (toppen). Jeg har (foreløpig) ikke klippet trådene fordi jeg er usikker på hva jeg skal gjøre – dessuten skal den ha en picot-kant rundt hele før den er ferdig.

Nå var det riktignok en god stund siden forrige gang jeg heklet, men jeg kan ikke skylde på det fordi det blir sånn nesten hver gang jeg lager noe. Det kan være at det er mulig å strekke det til riktig størrelse og fasong, men jeg har ikke noe godt sted å gjøre det på (ei heller har jeg gjort det før og er dermed usikker på hvordan det rent praktisk gjøres). Så nå er det store spørsmålet – tar jeg opp alt sammen og starter helt på nytt? Eller vil det være greit at det ble som det ble? Må jeg begynne helt på nytt? Tross alt syns jeg ikke det er noe pent når det ikke er jevnt (nei, jeg forventer ikke 100% perfeksjon – det er tross alt hjemmelagd, men likevel…).

Hva ville du gjort og har du noen gode tips som kan hjelpe meg til å lage det jevnt helt fra starten av?

10 kommentarer
    1. Du kan jo kanskje legge et kjøkkenhåndkle over brikken og prøve først å dampe det ut i ens bredde. Kan jo tenkes det går.

        1. En annen ting du kan gjøre er å rekke opp til midt på brikken ( fra den opprinnelige oppleggssiden) for så å hekle ut fra midten. Da vil jeg tro at brikken skulle bli jevn og fin hele veien. Håper dette ble forståelig!

          1. Absolutt forståelig, men legger ikke tråden seg litt motsatt da? Som i at håndarbeidet bøyer seg den ene veien, mens om jeg hadde heklet motsatt så bøyer det seg andre veien? (Joda, skal selvfølgelig presse det når det er ferdig, men jeg bare lurer på om det vil syns?)

            1. Jeg har heklet en del duker/løpere i samme stil som din brikke ,der man starter på midten å hekler først den ene halvdelen for så å hekle den andre. Det går helt fint. 🙂

    2. Dette er et problem jeg sliter med også når jeg hekler løpere, men jeg har dynket og rullet den sammen når den er ferdig og så presset den. Som regel har jeg fått de ganske like da, men ikke alltid. Prøver nå å legge opp og hekle starten strammere fra starten av, men det er ikke så lett allikevel. Lykke til 😊

      1. Når du sier at du har dynket den – gjort hele greia fuktig, rullet sammen og presset når den er tørr (eller mens den fremdeles er våt)?
        Om jeg velger å ta opp alt, kan jeg først måle for å vite størrelsen jeg ønsker å ha og så gjøre starten til jeg får den riktig før jeg fortsetter…Har i alle fall ikke testet å gjøre det på den måten før, så kunne vært interessant å prøve en gang (skjønt, litt kjedelig når jeg nesten er ferdig).
        Takk 🙂

          1. Aha, da forstår jeg. Så utstrekking er ikke så innviklet som jeg innbilte meg; kjekt å vite. Krymping er kanskje vanskeligere? (spesielt om jeg bare vil krympe en del av arbeidet?)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg