Lærelyst eller lærevegring?

Elsker du å lære nye ting, eller syns du det blir vanskelig/slitsomt/ubehagelig (sett inn eventuelle andre ord du føler passer) ?

Jeg elsker å lære nye ting, men jeg syns alltid det gikk litt fort på skolen. Helst ville jeg fordype meg i ett tema av gangen og bruke masse tid på det for å lære det ordentlig.

Fremdeles har jeg mange ting jeg ønsker å lære, så hvorfor starter jeg bare ikke?

De fleste av oss har ting vi ønsker å lære, men vi lar være. Det føles som om det er noe som hindrer oss i å komme i gang.

Redselen for å ikke få til ting. Den kjipe følelsen av å være ny og ikke klare noe. Tiden strekker ikke til. Du kan aldri rekke å ta igjen de andre som startet å lære det lenge før deg.

Unnskyldningene er mange, men om du ser mer helthetlig på det bunner det i det samme: frykt.

Mange ting kan gjøres lettere om du har en god grunn til hvorfor du ønsker å lære noe eller gjøre noe. Vær litt djevelens advokat mot deg selv og svar på din egen unnskyldning.

– Ny: alle er nye på noe mange ganger i livet, det er tross alt der vi alle starter.

– Redselen for å feile: du er ny!

– Lite tid: du klarer å finne tid til det du virkelig vil. (Netflix og sosial medier tar fort mye tid; kan du kutte ned på noe av tiden du bruker på det kanskje?)

Kanskje du ikke egentlig lider av lærevegring, kanskje du bare enten ikke har funnet det du helst vil drive med så motivasjonen ikke er til stede, eller så lar du frykten styre livet ditt.

Alle må begynne et sted og det er stort sett på bunnen. Husk bare at når du tester noe, går det enten bra eller dårlig. Finn ut av hvorfor det gikk den ene eller andre veien og juster det som trengs til neste gang du prøver. Husk også å ikke start med for mye for fort. Tenk stort, men start smått. Ikke gi opp; Roma ble tross alt ikke bygget på en dag…

Hva har du lyst til å lære som du hele tiden fortsetter å utsette?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg