Kunnskap er ulikt makt

Som mange andre har jeg lenge gått og tenkt at “kunnskap er makt”, men jeg har begynt å få et litt mer nyansert bilde av det uttrykket.

Det betyr ikke at kunnskap ikke er en bra ting; kunnskap er fantastisk!, men det er ikke den eneste tingen.

Alle har en viss kunnskap og det er alltid mulig å skaffe seg mer. Bare let litt rundt på internett eller i bøker for å finne ut av ting og du innser at det er utrolige mengder kunnskap som ligger tilgjengelig til fri benyttelse for alle.

Læring kan det nok være makt i fordi en da besitter kunnskapen, men jeg er heller ikke fornøyd med den varianten.

Å ha kunnskap er noe alle kan få til. Å vite hvordan du skal bruke kunnskapen du har er også noe alle kan. Utfordringen er å faktisk bruke kunnskapen du har.

Kunnskap er ikke det samme som makt.

Å bruke kunnskapen er makt.

Dette er noe jeg har innsett mer og mer de siste årene. Jeg har mye kunnskap. Jeg vet hvordan jeg skal bruke kunnskapen, men det hjelper meg ingenting om jeg ikke faktisk gjør noe med det.

Jeg må bruke kunnskapen jeg har for å utvikle meg på den måten og til det stedet jeg ønsker. Jeg må faktisk gjøre noe.

Så poenget er vel kanskje at en tendens som burde utvikles litt… Istedefor å hele tiden prøve å lære nye ting som kan være lurt og nyttig; prøv å lære deg færre ting, men test dem ut mens du er i læreprosessen. På den måten lærer de fleste bedre og du finner også ut om det er noe for deg. Har du virkelig behov for å lære denne kunnskapen så du kan benytte deg av den, eller liker du bare å vite ting uten å gjøre noe med det?

Det er i alle fall noe jeg vil prøve å bli flinkere til å spørre meg selv om.

Hva tenker du om sammenhengen mellom makt og kunnskap?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg