Kultur, ukultur og andre kulturer

Kultur er et ord som sikkert kan bety mangt for mange. Det samme med ukultur – men det brukes mindre enn før syns jeg det virker som?

Andre kulturer er rett og slett et uttrykk for en kultur som en ikke tilhører selv – eller legger andre mennesker andre meninger til de ordene?

Det finnes dessuten mange typer kulturer – ikke bare et kultur for et land eller en folkegruppe. Jeg mener, bare tenk: spillkultur, sportskultur, bedriftskultur, ungdomskultur, matkultur, voldskultur (ikke alle kulturer er bra…!) og haugevis av andre.

Felles for de ulike kulturene er at folkene som regner seg som en del av den spesifikke kulturen er særtrekkene innad i de ulike kulturene, men også der kan det være forskjeller.

Ukultur er mange ganger bare dårlig folkeskikk og frekkhet i ulike former (og sikkert andre ting også, men det er det første jeg tenker når noen snakker om ukultur).

Hva er for eksempel den norske kulturen? Jeg ville sagt at det er de ting vi nordmenn hovedsakelig har et forhold til på ulike vis, og som er en del av den norske folkesjela (men ikke nødvendigvis noe alle gjør). Storstilt feiring av 17. mai, bunader, dugnad (og hvordan lure seg unna?), brunost, minner om vikinger, påskefjellet på ski, ski på beina generelt om vinteren (jeg har ikke gått på ski på mange år), kjøttkaker i brun saus, poteter, troll, håndarbeid og selvberging. Det er de aller første tingene som falt meg inn, så selv om ikke alle tingene er for meg er de likevel en del av meg på en måte.

Hvilke ting tenker du på når du hører “norsk kultur”?

At kulturer fra ulike steder er ulike er helt naturlig – de er fra andre steder!

Går alle kulturer like godt sammen? Jeg tror ikke det – rett og slett fordi noen blir for ulike og kommunikasjonen stopper opp fordi det blir for vanskelig å forstå hverandre.

Kan vi lære noe av andre kulturer? Selvfølgelig!

Betyr det at vi burde lære av alle andre kulturer? Vel, nei, eller jo – av noen kan vi lære at det er noen ting vi aldri burde ha som kultur, mens andre ting kan være en god ting å ta med seg. For selv om en kultur har en basis i bunnen, vil det også være at den utvikler seg – noe som er noe av grunnen til at enkelte ukulturer dukker opp – de har lært ting de ikke burde lært…

Har folk en tendens til å bli fascinert av nye (og gamle) ting de ikke kjenner så godt til? Absolutt, men det betyr likevel ikke at vi automatisk på prøve å adoptere alle tingene, eller godta alt.

Så jeg tenker at det er viktig at vi tar vare på vår norske kultur; at vi kan dele den med andre, men alltid husker på hva den er og at vi kan være stolte av den kulturen vi har 😊

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg