Kongen er død. Leve kongen!

Etter at dronning Margrethe i Danmark abdiserte og overlot til sin sønn å bli konge selv om dronningen fremdeles lever, har det nå blitt snakk om vår konge. Kongen i Norge.

Vel, jeg har meninger om det.

Det er godt mulig at dronningen i Danmark hadde gode grunner for å abdisere, men det bryr jeg meg faktisk mindre om.

Å være en del av monarkiet er noe en er født inn i. Har en giftet seg med en av kongelig slekt blir det annerledes fordi en har da tatt et valg.

Kongefamilien er noe en er født inn i. Kongen vår var prins når han ble født, og han ble konge når faren hans gikk bort. Det er hans fødselsrett, men også hans fødselsplikt. Det er ikke et valg han har tatt. Han valgte ikke å bli konge – han var født til det, og han vil være det så lenge han er i live. Hans sønn, kronprinsen, kan selvfølgelig hjelpe ham og støtte ham i gjerningene sine, men kongen er likevel konge.

Det er en grunn til at det heter “Kongen er død. Leve kongen!”

Om monarkiet som sådan skal fortsette er det mange meninger om og jeg er usikker på hva jeg tenker om veien videre, men at dagens konge har en samlende effekt på norges befolkning har jeg tro på. Han gjør (etter min mening) sin gjerning på en god måte. Han vil være konge til han går ut av dagen. Hva som skjer etter det, vil tiden vise.

Enn så lenge lever vår konge, og så lenge han gjør det, vil han fortsatt være Hans Majestet Kongen – Kong Harald V av Norge.

2 kommentarer
    1. må vi få beholde kongefamilien,gubedre meg skulle vi fått ett sånt sirkus som dei har i Amerika når en president skal velges ,bare skitsnakk mellom dei som stiller til valg ,en flokk med småunger

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg