Kanskje bli deltidspolitiker?

Jeg liker, som jeg vil tro de fleste av oss gjør, å få penger inn på konto for så å kunne bruke de akkurat som jeg selv ønsker. Enn så lenge har jeg en jobb som gjør dette mulig for meg. Minuset for meg er nå at min stilling der jeg jobber kuttes og dermed har jeg bare lønninger frem til februar – etter det – vel, det er to muligheter: ny jobb eller arbeidsledighetspenger fra NAV (som så vidt jeg har regnet meg frem til ikke vil dekke mer enn vanlige regninger – mat og bensin og sånn blir det dårlig med?).

Riktignok bor jeg ikke i riktig fylke for denne biten, men en jobb som deltidspolitiker i det fylket ville gjort susen for en god del av økonomien min i alle fall… Misforstå meg rett – raushet er viktig, men der virker det til å ta litt i overkant av? (eller er det bare min mening?)

Jeg er absolutt for at arbeid en gjør skal en få betalt for, men noen ganger så kan en jo begynne å lure litt på en del politikere. Denne gangen var det i Viken fylke, men politikere og penger og det å få mer og mer virker ikke nødvendigvis til å alltid være den beste kombinasjonen?

Hvor mye kommune- og fylkespolitikerne tjener her jeg bor aner jeg ikke, men noen ganger blir en jo litt nysgjerrig…

Skjønt, om jeg skulle blitt politiker av noe slag måtte jeg nok bundet meg til et parti…så hvilket skulle en valgt?

8 kommentarer
    1. Et parti som ikke er på tinget!!! Med det sagt så har jeg utviklet politikerforakt, nesten så jeg må ha beroligende på blå resept for å ikke skade dem om jeg treffer på noen av dem. Sv*na! Haha.. 🤪🐰

      1. Politikerforakt er dessverre forståelig på mange punkter om dagen. Jeg tror det er mange partier som ikke er på tinget, så der er det sikkert mye gøy å velge mellom 😝

    2. Jeg er politiker i Rødt. Vi gir jo mesteparten av det vi tjener på politikken til partiet, men sånn på generelt grunnlag tjener en greit på å drive med politikk. Nå synes jeg kanskje satsene i Viken er litt i høyeste laget. (Jeg er andre vara til et utvalg i Viken) Jeg har møtt en gang på et digitalt møte. Jeg mener det var 3.100 kromer jeg fikk for det møtet, og det er uavhengig av hvor lenge det varer. Mitt varte en times tid, Veldig bra timebetaling kan en si.
      For å gjøre en god jobb som politiker bør en sette seg godt inne i sakene. Det tar ofte langt mer tid enn det man bruker på selve møtet. Det får man ikke betalt for.
      Men jeg er enig med deg. Det er godt betalt. Spesielt i Viken.
      I kommunen får jeg rundt 1000 kroner for møter i utvalg og 2.000 kroner for kommunestyremøter. Også det helt grei betaling, vi stemte mot siste øking av summene.

      Men vil du gå etter de store pengene hadde jeg forsøkt å fått meg et styreverv eller tre i forskjellige bedriftsstyrer. Det er det virkelig penger i!!!
      Jeg har i to perioder vært ansattes representant i styret til Vestre Viken Helse Foretak (Ett helseforetak med fire sykehus) for det fikk jeg utbetalt i underkant av 100.000 kroner i året for. Det er rundt 10 møter i året…
      Så et styreverv eller tre hadde gjort seg.

      1. At å sette seg inn i saker som skal diskuteres og avgjøre tar tid er helt logisk (og burde ta litt tid siden det er viktige ting – håper jeg i alle fall). Så om en regner både forberedelsestid til møtet og selve møtet og så ser på betalingen – blir det kanskje noe bedre? På den annen side – jeg er usikker på hvor godt forberedt alle politikerne er…
        Jeg klarer ikke la være å spørre: om dere gir mesteparten av pengene til partiet – hva gjør partiet med alle pengene? (brukes til noe fornuftig håper jeg?)
        Styreverv ja, det hørtes ikke så dumt ut (uten at jeg har noen anelse om hvordan gå frem for å få det) 😇

        1. Det som er synd med de som bedriver politikk er at de faktisk ikke setter seg inn i sakene, de bløffer og sprer heller løgner. Det å få utbetalt noesomhelst for denslags er tullete, men enda verre, det å faktisk ta imot, da er man råtten innvendig.

          1. Nå er jeg av den oppfatningen av at om en gjør en jobb burde en få betalt for den – om jobben ikke gjøres så burde en ikke ha jobben (og dermed heller ikke få betalt…). At noen til en viss grad må holde i trådene tror jeg er en dyd av en nødvendighet, men hvem og hvor mange – syns jeg kanskje er mer diskutabelt 🤪

        2. Hva partiet bruker pengene til… Før var vi jo et veldig lite parti og får da ikke den partistøtten de store partiene får. Ingen “rike onkler” heller slik som LO støtter AP, og forskjellige næringslivstopper støtter Høyre. Så partiet bruker penger på partiarbeid. Altså dekke reise og opphold til skolering og samlinger. Valgkamp koster.
          Nå er vi blitt et mer etablert parti. Har flere betalende medlemmer, får partistøtte og om vi ikke har så mange rike onkler så får vi litt støtte fra LO, eller enkelte LO forbund.
          Så ja, jeg kommer til å studere regnskapet nøye når jeg får se det før landsmøtet.
          Tanken bak er og at ingen skal tjene masse penger for å drive politikk. At det ikke skal være pengene som er motivet for engasjementet. Det synes jeg er en god holdning.
          Jeg vet heller ikke hvordan man får seg styreverv. Ja uten at man blir valgt av de ansatte i bedriften man arbeider. Venninna mi og jeg har fundert mye over det. Vi tror vi kunne gjort en god jobb. Samtidig vet vi at de ofte leter etter kvinner, fordi det skal være en viss kjønnsballanse i disse styrene

          1. At et parti bruker penger til partiarbeid syns jeg absolutt er fornuftig – det er jo derfor det er et parti 🙂 At partier får støtte fra ulike fagforeninger – der er jeg mer skeptisk…
            Yes til å studere regnskapet! Pengene burde muliggjøre å kunne drive politikk, men engasjementet burde være viktigere – så der tror jeg vi er enige. (om noen driver med politikk kun for å bli rik – så burde de finne seg en annen jobb…)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg