Jeg føler meg lurt! (og hvorfor er det ikke grønnsaker med pussig fasong i butikken??)

For det første forventet jeg rød paprika – ikke oransje. Greit nok, jeg kan spise oransje paprika selv om jeg foretrekker rød (men paprikaen jeg tok frøene fra var rød og alle de andre har så langt blitt røde…). Når jeg plukket disse derimot… den første var grei, den andre derimot… Hva skjedde med at den vokste nesten innover og ikke utover som en vanlig paprika…da ble det jo mye mindre paprika?

Jeg føler meg lurt – ikke fordi paprikaen var liten (det forventet jeg), men at den vokste innover? Sånt skjer noen ganger når en gror litt av egen mat – den ser ikke så “perfekt” ut som i matbutikken – helt greit – tross alt spiser jeg maten for smaken – ikke om utseendet er perfekt. Det med perfekt utseende gjelder all mat egentlig – en paprika som gror litt innover, en veldig buet agurk, en gulrot med pussig fasong, en kake som faller ned på midten selv om den er gjennomstekt som den skal – så lenge smaken er god ser jeg ingen problemer. Hvor det blir av alle grønnsakene med pussig fasong lurer jeg litt på – hva gjør bonden med de? Hvorfor kommer de ikke til butikk? Kan vi gjøre noe for at de “pussige” grønnsakene kan komme til butikken og bli solgt på vanlig måte? Det er jo ikke som om de ikke kan spises…

4 kommentarer
    1. Så søte paprika du har dyrket. De var helt sikkert veldig gode. Alt man dyrker selv har en litt ekstra god smak, sant!? 😉
      Godt spørsmål, hva gjør bonden med de “pussige” grønnsakene? Og jeg tror nok, dessverre, at de blir kastet. 🙁 Fordi kundene (altså vi), ikke vil kjøpe de. Synd! Men det har blitt sånn. På tide at vi snur på dette. “Grønne Folk” selger produkter laget av “pussige” grønnsaker vet jeg, de er det kanskje verdt å sjekke ut?
      Jeg har også noen gulrøtter som ser ut som noe man har tatt ut fra Harry Potter… 😛 Meeen supergode altså!

      1. Takk, ja det er noe med smaken på det en dyrke selv! 🥰 “Grønne Folk” – en fantastisk ide, men jeg vil også gjerne kjøpe pussige grønnsaker i butikken så jeg kan lage det jeg selv ønsker også (storforlangende her…). Kanskje jeg må finne ut hva bønder i nærområdet produserer og se om jeg kan kjøpe pussige grønnsaker direkte fra bonden..?

        1. Så absolutt ikke storforlangende! Slike spørsmål og slike samtaler liker jeg virkelig. Sånn skulle vi hatt mere av! 😉
          Helt supert hvis du har mulighet til å høre med en bonde direkte da. Fortell hvis du gjør det og hvordan det går. Lykke til. 🙂

          1. Vel, en utfordring er jo å vite hvilken bonde som eier hvilke jorder – det vil nok være et prosjekt i seg selv. Hm, mon tro om det finnes noen oversikt over gårdsbutikker i nærområdet – og hva de selger? Det ville vært et godt sted å starte… Vi trenger virkelig flere samtaler om disse type ting! (og kunnskapsdeling…)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg