Jakten på Huset: Økonomien

Ved huskjøp er økonomi på mange måter den største delen av det. Selv om det å finne det riktige huset er viktig, kommer en ingen vei uten å ha økonomien klar og i orden.

Finansieringsbeviset en må ha fra banken er en dyd av nødvendighet (med mindre du har flere millioner på en konto så du kan betale kontant – men hvem har det lissom?).

Bankene har regler å forholde seg til og de kommer en sjeldent unna.

Jeg har allerede et boliglån fordi jeg har en bolig, men jeg har vært bevist på å betale ned ekstra på det lånet av to grunner: 1. mindre terminbeløp og 2. lavere lån. Disse to tingene henger selvfølgelig sammen. Ja, banken får mindre av pengene mine på den måten fordi jeg totalt sett betaler mindre renter, men til en viss grad beviser jeg at jeg fint kunne hatt større lån fordi jeg har mulighet til å betale mer. Eller, det er i alle fall det jeg innbiller meg.

Når en bytter bolig på måten jeg tenker å gjøre det på, vil jeg i en mellomfase måtte ha et mellomfinansieringslån – og dette er vel den eneste biten jeg syns kan være litt vanskelig å forstå meg på. For selv om jeg har egenkapital i nåværende bolig ved at den er verdt mer enn jeg har lån, er den jo ikke fri til å brukes akkurat som jeg vil fordi jeg ikke har den.

Likevel, å snakke med en rådgiver i banken vil nok gi meg svar. Det vil også gi meg svar på hvor mye banken tenker at jeg kan låne og så må jeg finne ut av hvor mye jeg er villig til å låne fra banken. Her bommet jeg litt forrige gang – jeg fokuserte bare på hvor mye jeg kunne låne og ikke på hvor mye jeg var villig til å låne. Det kan kanskje virke som en liten detalj, men det er en viktig detalj.

Takk for at du leser.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg