Ikke spar penger på mat

Det er mange ting vi bruker penger på, så det er mange steder vi kan spare penger. Når jeg sier “ikke spar penger på mat” betyr ikke det at du skal bruke masse og dermed sløse masse. Heller være litt fornuftig. La være å kjøpe godteri og brus til alle dager, men la det være mer spesielt så du gleder deg mer til det (eks. lørdagsgodt). Det gjelder mange ting i matveien. Sjekk hva du har i skuffer og skap og lag deg en plan. Hva skal du spise til ulike måltider så du faktisk spiser opp maten du kjøper fremfor å måtte kaste mye mat? Det er godt for lommeboka, naturen og klimaet. Kjøp sunn og god mat. Det er tross alt viktig å spise ikke bare nok mat, men næringsrik mat. Underernæring er kanskje ikke så vanlig, men hva med feilernæring?

Selv har jeg lagt til mer grønnsaker, generell variasjon og rødt kjøtt i kosten min – noe som også har hjulpet meg så jeg ikke sliter med jern og vitaminmangel. Et i overkant ensidig kosthold er “tydeligvis” ikke så sunt i lengden… Dette gjør at jeg bruker noe mer penger på mat enn jeg har gjort før (kjøtt er dyrere enn spaghetti), men jeg er også mer i balanse når det gjelder næring.

Kanskje du kan kjøpe litt mindre av søtsakene og heller kjøpe litt mer grønnsaker og kjøtt? (rene kjøttstykker fremfor pølser – ja, det er  dyrere, men målet er jo ikke å spise det hver dag) Utfordre deg selv: kan du lage nye kombinasjoner så du spiser variert, men likevel klarer å spise opp maten du har kjøpt? Om du har testet noe nytt du virkelig ikke liker å spise og vurderer å kaste det som er igjen i boksen/flasken eller lignende – gjør som meg: gi det til noen andre – kanskje de liker det? (mine foreldre har blitt “utsatt” for dette flere ganger – med varierende hell) Noen ganger kan et variert kosthold kanskje koste noe mer, men om du holder kroppen sunnere så kan du være du har igjen for det helsemessig.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg