Hvorfor står DU opp om morgenen?

Jeg ser mye på YouTube, og innimellom er det noe i enkelte videoer som treffer tankene mine på en måte som gjør at jeg må ta en pause fra det jeg holder på – bare så jeg kan tenke litt mer på det.

Et spørsmål ble stilt, eller egentlig fortalte fyren om hvorfor han stod opp om morgenen – hva som var hans grunn til å leve som har gjorde; hva hans liv virkelig omhandlet.

Det fikk meg til å tenke – hva er grunnen til at jeg står opp hver morgen? Joda, en kan si banale ting som gå på do og spise frokost. Gå på jobb er en annen en, eller studere eller andre ting av den typen. Det vil jo absolutt være sant, men fundering var heller på et dypere nivå enn som så. Hvorfor lever du livet ditt som du gjør – hva er målet ditt; hva driver deg; hva motiverer deg?

Lenge stod jeg opp fordi jeg måtte på jobb – det er jo bare sånt en gjør; tjene penger så en kan betale regninger og kjøpe mat og overleve til nok en dag. Så hadde jeg en periode hvor jeg stod opp fordi sånn gjør en jo bare. Forrige periode stod jeg opp fordi jeg bodde hos mine foreldre og var deltidsstudent.

Nå føler jeg at jeg har et mål når jeg står opp. Enn så lenge er studier en del av det (jeg er halvveis i deltidsstudiet i økologisk landbruk) – studier jeg håper jeg kan bruke til nyttige ting. Målet når jeg står opp er å gjøre mitt nye hus til mitt; fikse hagen sånn jeg ønsker; jobbe litt for å få en inntekt; få orden på jordet mitt så jeg kan gro grønnsaker og blomster. Grønnsakene og blomstene skal jeg selge – og kanskje inspirere noen til å få et bedre liv fordi de spiser god mat; lære om naturen; vise at en ikke trenger all verdens så lenge en har nok.

Skjønt, den største grunnen til hvorfor jeg står opp om morgenen er at jeg vil leve mitt liv på min måte på en måte jeg trives med (og ja, jeg vet det høres veldig selvsentrert ut, men jeg tror også at ved å ha det bra med meg selv vil jeg være en positiv del av samfunnet og dermed også kunne bidra på positive måter). Akkurat hvordan jeg kan hjelpe andre mennesker er jeg aldri helt sikker på, men det har en tendens til å dukke opp muligheter – og jeg vil være klar til å gripe de mulighetene som byr seg – for å kunne gjøre det må jeg jo stå opp om morgenen 🥰

4 kommentarer
    1. Ja hvorfor? Hm. Gidder i hvert fall ikke å ligge lenger når jeg er blitt lys våken. Der skjer det ikke noe spennende. Og med alderen har jeg begynt å tenke at jeg bør være glad for at jeg i det hele tatt klarer å kare meg ut av senga på morran. Takk for det, sier nå jeg. Men heldigvis kan jeg ligge så lenge jeg vil om morran, for jeg er pensjonist. Riktig god lørdag😀

        1. Jeg tolket nå overskriften som en ligning til hva en setter pris på her i livet. Artig å se at folk kan finne på og ta dette helt bokstavelig 🐰

          1. Ja, det er ofte mange tolkninger som er mulig. Lenge tolket jeg det bokstavelig, men jeg har endret meg – så nå er det mer verdibasert 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg