Hvordan redde jorden

Det er mange meninger om hvordan vi skal redde jorden – med det sikter jeg selvfølgelig til klimaet. Klima og miljø er det mye snakk om ; alle skylder på hverandre (og på alt som har skjedd) – vi syns noen må ta tak, og noen gir opp fordi det blir for stort, for mye, for vanskelig. Folk gir opp og slutter å bry seg fordi de får jo ikke gjort nok; det blir for lite så det betyr ingenting (og mange sliter med skyldfølelse fordi de ikke gjør nok). Veldig forståelig – jeg blir også overveldet og lar være å gjøre ting fordi det blir for stort noen ganger. Når det skjer prøver jeg å huske å minne meg selv på noe jeg syns er utrolig viktig: “Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe”. Hvor sitatet kommer fra vet jeg ikke, men poenget er at det stemmer. Så det er tipset. Det er løsningen på hvordan vi alle kan bidra til å redde jorden.

Start i det små og gjør noe! (jeg vet det er noen som sier “go big or go home”, men jeg tror det er lettere å starte i det små)

  • Bruk bæreposer du allerede har fremfor å kjøpe ny hver gang du er på butikken.
  • Kjøp og spis mat som er grodd lokalt.
  • Gro en spiselig plante selv – i vinduskarmen, i en stor potte på balkongen eller verandaen eller bruk en liten bit av gressplenen din om du har det.
  • Gå eller sykle fremfor å ta bilen når det er praktisk. Kjør sammen med andre om dere skal samme sted til samme tid – om det er praktisk.
  • Rydd i klesskapet ditt. Kanskje finner du noe nederst, bakerst du kan bruke du helt hadde glemt at du hadde?
  • Plant blomster – og nyt summingen av pollinerende innsekter.

Jeg vet, du har hørt alt sammen før og gjør det allerede.

Fantastisk! Godt jobbet!

Vil disse tingene redde verden?

Sannsynligvis ikke, men når du først starter er det lettere å fortsette å finne på flere andre små endringer.

  • Må du pusse opp hele huset, eller er det bare et par rom som trenger en liten oppfriskning?
  • Må du ha lys stående på i alle rom hele tiden selv om du ikke er der?
  • Må du kjøpe så mye mat når det alltid ender med at du kaster en tredjedel av den?

Tenk gjennom hvordan du lever livet ditt og se om du finner små (eller store) endringer du kan og vil gjøre uten at du trenger å føle at du må leve et kjipt liv. Jeg er nemlig en person som vil ha et godt liv jeg trives med, men det er jo hyggelig og høflig om neste generasjon (og påfølgende generasjoner) har muligheten til å nyte livet de også.

Så; hva er ditt tips til hvordan vi alle kan redde jorden?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg