Hvordan ikke koke poteter….

Koke poteter er det mange som påstår er enkelt. På mange måter stemmer det.

Fyll en kjele med vann, legg potetene i, kok de til de er gjennomkokte, hell av vannet og du er ferdig.

Eller så kan du gjøre nesten det samme, bare med å skrelle potetene før du legger de i kjelen med vann. Det pleier jeg å gjøre for å skrelle potetene når de er varme er ikke noe gøy…

Utfordringen er at alle poteter er ikke like; det er haugevis av varianter. Vanligvis foretrekker jeg en type som heter Asterix. De er kokefaste og ikke melne (jeg hater melne poteter).

Siden jeg også er opptatt av økonomi, for tiden er arbeidsledig og får dagpenger fra NAV har jeg ikke mest å rutte med. Så da blir det å finne billigere alternativer. For eksempel First Price produkter. Potetene derfra har jeg kjøpt mange ganger tidligere og de har vært kokefaste og fine.

Nå var riktignok potetene i posen jeg har kjøpt veldig små, men de pleier ikke å bli halvmoste poteter likevel.

Til dagens middag ble ikke potetene kokt perfekt for å si det sånn. De var ferdig most før de var ferdig kokt. Så det var litt uflaks. At jeg bare setter på kjelen og gjør andre ting mens den koker gjør at jeg ikke følger med. Hadde jeg fulgt med ville de nok blitt mindre mos. Sånn blir det når jeg ikke følger med – da blir det som om jeg ikke kan koke poteter…

Middagen ble heldigvis god uansett. Blandet potetene godt sammen med sausen, momset i meg grønnsaker og litt kjøtt. Så nå ser jeg smågravid ut – det betyr at middagen var god 🙂

4 kommentarer
    1. Kjøp en damprist til potetkjelen. Kjelen må ha lokk da. Alltid perfekte poteter. Vi bruker også FP sine, når vi ikke har egne😀

      1. Jeg tror faktisk alle mine kjeler har lokk 🙂 Damprist har jeg ikke vært borti før, men det er et interessant forslag. Skulle gjerne hatt egne poteter, men enn så lenge får jeg holde meg til butikkpoteter.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg