Hvordan gjennomføre små mål (med eksempel)

Jeg vet ikke med deg, men jeg har mange både små og store mål jeg har lyst til å oppnå. Så hvorfor ikke tipse deg om hvordan jeg løser mine mindre mål – og kanskje få noen gode tips tilbake som kan deles med enda flere?

Det er mange ulike teknikker for å gjennomføre mål, men det viktigste er å starte!

Første punktet er å finne ut av hva du ønsker og hvorfor du ønsker nettopp dette. Dette har med motivasjonen å gjøre. Om du innser at du ikke vet hva du ønsker eller hvorfor du ønsker å nå dette målet burde du starte med å finne ut av det. Grunnen til det er at motivasjon kan være en viktig faktor for om du klarer å gjennomføre eller ikke. Dette punktet kan også i mange tilfeller være målbart, noe som kan gjøre det lettere fordi du vet akkurat hva du skal strekke deg mot.

Eksempel.

Mål: Å skrive en bloggpost hver uke. Hvorfor? fordi jeg liker å skrive og ønsker å underholde/lære bort noe til andre.

Andre punktet er å finne ut av om målet er sånn at du kan dele det opp i mindre biter. (hvis ikke det kan deles i det hele tatt og er litt som et miniatyrmål – bare gjør det – du vil takke deg selv senere!) Om du fort føler det blir for mye, del opp målet i så små biter at det er greit å gjennomføre dem.

Eksempel.

Finne tittel/overskrift. Ta bilder. Skrive tekst. Korrekturlese teksten. Formater tekst. Publisere.

Neste punkt er å spørre deg selv: hvorfor har du ikke startet enda? Er det noen grunn til å utsette det? Har du ikke startet fordi du mangler noe kunnskap (hint: en del av målet er da å skaffe seg kunnskapen…) Hvor er egentlig “startproblemene” for dette målet?

Eksempel

Noen ganger er det vanskelig å finne en tittel, så hva med å bare skrive teksten først – eller velge hvilke bilder jeg vil vise frem.

En annen viktig ting kan være, spesielt om målet er målbart, når skal målet være nådd? Når er tidsfristen du har gitt deg selv?

Eksempel

Senest hver søndag skal det være en ny bloggpost.

Den siste delen av gjennomføringen av mål er det mange som glemmer (inkludert meg selv…).

Har du gjennomført målet ditt? Tenk gjennom; hva gikk bra, hva gikk ikke bra, og hva kan forbedres om du skal gjøre samme eller lignende mål igjen?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg