Hvordan bli motivert til å gjøre ting du ikke har lyst til

Et velkjent problem for mange av oss. Med et simpelt svar: bare gjør det!

Selv om svaret er kort og enkelt, betyr det ikke at det er lett å gjennomføre. I alle fall ikke etter min mening!

Det er ingen magiske tips og triks for dette dessverre (da hadde jeg vært supereffektiv hele tiden – og sikkert rik siden mange ønsker seg motivasjon), men tankesettet ditt kan hjelpe deg på vei – eller motarbeide deg så mye at du blir helt motløs og aldri får gjort noe som helst.

Mennesker har til en viss grad en reptilhjerne hvis høyeste mål er å gjøre oss komfortable. Noen ting er ekstremt vanskelig å få gjennomført hvis du hele tiden skal være komfortabel.

Derfor kommer vi opp med unnskyldninger:

  • jeg har for mye å gjøre
  • jeg har ikke tid
  • jeg har ikke det jeg trenger for å få utført oppgaven
  • jeg vet ikke hvordan det skal gjøres
  • jeg er redd for å gjøre noe galt
  • det er ikke gøy/det er så kjedelig
  • hvorfor kan ingen andre gjøre det?

Har du sagt noen av disse eller lignende ting? Det har i alle fall jeg; jeg har brukt alle disse unnskyldningene og mange flere.

Noen ganger føles det som om jeg jakter på motivasjon med fiskestang og slegge: først fange, og så svimeslå så den ikke stikker av…

De gangene motivasjonen ikke kommer av seg selv, kan et endret tankesett hjelpe og du må lære hvilke metoder som passer for deg. Metoder skrives her i flertall fordi ikke alle metodene hjelper hver gang.

De to metodene jeg ofte bruker (har du andre metoder, skriv de gjerne i kommentarfeltet – ønsker meg flere mulige metoder) er alternativkostnaden og belønninger.

Alternativkostnaden er å vite at ved å si nei til noe, så kan du si ja til noe annet. Ofte kan det hjelpe å sette ting opp mot hverandre: skal du vaske badet eller skal du vaske kjøkkenet? Skal jeg ta oppvasken i kveld før jeg legger meg, eller vil jeg ta den i morgen tidlig?

Ofte kan det bli lettere når en får et valg. Jeg har vasket opp i over 15 år (fordi jeg naturligvis ikke har oppvaskmaskin), men jeg er fremdeles ikke noe glad i det. Derfor gir jeg meg selv valget (fordi det må gjøres uansett): vil jeg bare bli ferdig med det selv om jeg absolutt ikke har lyst til å gjøre det; eller vil jeg slappe av i kveld og dermed bli irritert på meg selv i morgen tidlig når jeg starter dagen med et rotete kjøkken? Dette spørsmålet har gjort at jeg stadig oftere tar oppvasken på ettermiddagen/kvelden – absolutt en vinn for meg!

Belønninger er kanskje selvforklarende? Om jeg gjør X får jeg lov av meg selv til Y. Denne kan fungere i mange ulike settinger, men tenk gjerne over hvilke belønninger du gir deg selv. Belønningen burde stå i forhold til hva som faktisk er gjort. Dessuten må det ikke være å gi deg selv lov til å spise masse godteri eller gå på shopping hver gang du har gjort noe.

Jeg belønner meg selv til stadighet – når jeg har gjort det jeg skal selvfølgelig. Hvis jeg tar oppvasken og rydder kjøkkenet, kan jeg sette meg med en tekopp og se på YouTube eller lese i en bok etterpå (og vite at når jeg står opp dagen etter så er kjøkkenet rent og ryddig).

Noe annet som kan være lurt å huske på, er at du faktisk er sjefen over hjernen din (selv om det kanskje ikke alltid føles sånn). Du er dermed i kontroll over tankesettet ditt.

Å jobbe med tankemønsteret tar tid, det er mye jobb, men det er fullt mulig.

Motivasjon kommer ikke av seg selv i starten, men når du først har startet er det ofte mye lettere å fortsette.

Så poenget mitt er: om du endrer tankesettet ditt kan det bli enklere, men motivasjon er å bare gjøre det.

 

reklamelinker: ellos

(ps. i noen av bloggposten mine har jeg reklamelinker – om du klikker på disse får jeg kanskje en miniatyrsum, men det koster ikke noe ekstra for deg)

Tove Frank//Nordic Furniture Group//RGE//Åviken//Lene Bjerre//Fresh ´n Rebel

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg