Hva lærte jeg av årets hage

Jeg testet ut ting i hagen i år, og fordelen med å teste ting er jo at en kan lære noe av det. Det var mye læring fra hagen i år for å si det sånn.

Ruccola. Selv om det er lett å få til å spire, og det er sunt, er jeg ikke særlig glad i det. Smaken ble litt for skarp og så var jeg litt uheldig med at den gikk fort i blomst. Akkurat hvorfor den gjorde det er jeg litt mer usikker på, men siden ruccola ikke er noe jeg kommer til å så masse av, går det helt greit.

Salaten spirte også godt, og den ble skikkelig god. Det ble riktignok litt mye på en gang så jeg ikke fikk spist det opp. Så her kan jeg med fordel spre det litt utover. Så to frø av gangen med en ukes mellomrom så de blir spiseklare i intervaller.

Kålen ble spist opp av andre enn meg og for at den skal bli bra trenger jeg noe netting av noe slag for å forhindre kållarver. Dessuten tar det litt større plass enn det jeg hadde å gi dem.

Rødbetene ble skikkelig gode, men jorden var litt i overkant kompakt så løsere jord ville gjort seg. Usikker på hvordan jeg skal ordne det.

Selv om de heter vinterreddiker, kan de ikke såes for sent – da starter de aldri helt å vokse…

Blomsterkassene har ellers fungert veldig bra for å få spiselige ting til å vokse, men jorda ble litt i overkant fuktig iblant.

Ringblomster kan forresten sette knopper gjennom hele sommeren. For hver gang den har blomstret blir det frø om en ikke klipper av blomsterhodet. Så selv om det stod på posen at den var ett-åring, frør den seg på en måte som gjør at den kommer igjen neste år.

Salat i vinduskarmen på høsten derimot – ikke vellykket. Det blir for lite dagslys og dermed lite spiselig salat. Samme resultat ble det med gulrøtter i vinduskarm.

Så hva jeg lærte av årets hage var at det er mye som er mulig å gjøre selv i små blomsterkasser. Jord burde ikke være for kompakt og fuktig. Det er viktig å så ting tidlig nok (reddiker), men vær obs på at ting kan gå i blomst (ruccola). Gro ting jeg liker å spise (rødbeter og salat), men holde meg unna ting jeg ikke er så glad i (ruccola) og ta grep om ting blir spist av andre (kål).

Dessuten ønsker jeg meg plantekasser så jeg får bedre plass til å gro mer neste år.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg