Hva har skjedd med studielånet?

Jeg betalte litt ekstra på studielånet nå i mars også – jeg tror jeg er blitt avhengig? Uansett, med ekstra innbetaling går terminbeløpet noe ned. Dessverre ikke så mye som jeg kanskje håpet på fordi rentene er på vei oppover. Etter en kjapp sjekk ser jeg at rentene vil gå enda mer opp i mai (tror jeg det var), så da blir enda mindre av betalingen til selve lånet og mer til rentene. Det er jo sånn det er siden terminbeløpene er like (med mindre jeg betaler ekstra). Eller er det ikke? Nå ble jeg litt usikker… Uansett, nå er det mer renter igjen å betale enn det var i januar og februar – selv etter å ha betale ekstra. På den lyse siden er nå terminbeløpet under kr 800 så jeg føler at den biten av det i alle fall går fremover. Jo mindre jeg har igjen på studielånet og jo lavere terminbeløp det er, jo bedre er det etter min mening.

Siden studielånet mitt er så “lite”, har det liten innvirkning på et fremtidig boliglån (jeg håper virkelig jeg finner huset mitt snart!). For egen del frigjør et stadig lavere terminbeløp mer penger til å spare og nedbetale ekstra – det være seg enten på boliglånet eller studielånet. Så enn så lenge føler jeg at jeg er heldig som har kommet så langt med økonomien som jeg har gjort.

5 kommentarer
    1. Er heldigvis ferdig med studielån 🙂
      Godt når akkurat det er nedbetalt. Lurt å betale inn litt ekstra og bli ferdig om man har anledning til det.

    2. Njaaa jeg har alderen til å skulle kunne være ferdig 😀 Det er nok mange år siden mitt studielån var ferdig. Og egentlig så hadde jeg ikke mye lån heller 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg