Hva gjør jeg for klimaet og naturen?

Inspirasjonen til disse tankene kom i dag fra bloggen Fotavtrykket som omhandler klima, miljø og natur og kan absolutt anbefales!

Bloggeren Fotavtrykket drømmer om mye forskjellig og jeg har tanker…

  • Jeg skårer dårlig på første punkt…Når jeg kjøper klær blir det kjøpt nytt og ikke gjenbruk. På den annen side, når jeg ikke føler meg vel i klærne jeg har lenger av ulike grunner gir jeg de bort. De heldige som kan arve klær av meg er hovedsakelig min niese og min søster, skjønt, min mor har også fått noen plagg. Resten legges i Fretex-containere eller lignende. Kjøpte forresten en solhatt for ikke lenge siden, men det var en nødvendighet. (Trenger for så vidt et par andre klesplagg også, men siden jeg ikke klarer å finne akkurat det jeg vil ha så blir det ikke noe shopping…)
  • I matbutikken kjøper jeg norsk mat så sant det er mulig og prøver å holde meg unna for mye plast (det er så kjedelig å gå ut med søpla, så jo mindre plast jeg bringer inn i huset – jo mindre trenger jeg å ta ut).
  • Reise gjør jeg sjeldent, og fly er det mange år siden forrige gang jeg tok. Kanskje jeg skal satse på å aldri måtte ta fly igjen?
  • Shopping generelt – vel, jeg har et hus som allerede er fullt og jeg har en god regel (som i enkelte tilfeller ikke følges) om å ikke få noe inn i huset med mindre noe går ut. Det begrenser shoppingen ganske gått siden jeg liker det jeg har og har ikke lyst til å kvitte meg med det.
  • Bilen bruker jeg bare når jeg må og det er en bensinbil som begynner å dra på åra…
  • Elektronikk…vel, se de andre punktene om å kjøpe ting? (mobilen begynner å bli litt gammel, så jeg slipper å måtte laste ned ulike app’er for eksempel – det er det ikke plass til på mobilen…LOL)
  • Gaver. Hm, gir gjerne bort selvlagde ting – eller ting som mottakeren faktisk har bruk for (eller ønsker seg).
  • Innpakningspapir…gjenbruk så langt det er mulig. Det gjelder også bånd til pakkene.
  • Spis opp maten lærte jeg når jeg var liten, så den føles ganske naturlig. Dessuten – å bo alene gjør at det blir lite resten – og ikke minst: å kaste mat en har kjøpt er kaste penger direkte i søpla og jeg har ikke så mye penger at jeg ønsker å gjøre det…
  • Sparer strøm så godt jeg kan, men likevel er strømregningen dyrere enn jeg liker om dagen.
  • Søppel har alltid hatt plass i søpla!
  • Naturen er til for å nytes – både ved å gå tur, høre på fuglene, lukte på blomstene, se på dyrene, plukke blåbær, syre, tyttebær, multer (men de ville mamma fått) og alt annet spiselig en kommer over.
  • Å ta vare på det en eier på en måte som gjør at en har det i årevis er aldri noe jeg har tenkt noe særlig på – det er bare en naturlig ting for min del for det er sånn jeg vokste opp.

Jeg tror rett og slett at ting jeg lærte når jeg vokste opp – med nøysomhet, gjenbruk, nyttegjøre seg naturen og andre lignende ting – gjør at mange av tingene faller meg veldig naturlig. Heldigvis.

Tross alt er det mange som har vokst opp på ulike måter og det er ting jeg syns var kjipt noen ganger i oppveksten, men jeg har innsett når jeg ble voksen at de fleste av tingene var ting jeg nå er uendelig glad for å ha lært og vært vant med.

Så jeg håper andre også tenker på naturen når de gjør ting så kanskje vi får beholde moder jord i best mulig stand – ja, kanskje hjelpe henne innimellom til og med?

2 kommentarer
    1. Så gøy at du har reflektert over noe av det jeg drømmer om! 😀 Nøysomhet, gjenbruk og å nyttegjøre seg naturen er virkelig fine og gode verdier å ha med seg fra barndommen. Og takk for godord, og for linker til bloggen! 😉
      Håper det gikk bra med husvisningen!?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg